Glädjande nyhet från oppositionen

Oppositionen, socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet, kommer idag med en riktigt rolig nyhet. Nämligen att de, om de vinner valet, kommer att se till att det genomförs en konsekvensutredning av vad som sker när man höjer alkoholskatterna. Hur påverkas smugglingen och införseln, hur påverkas konsumtionsmönstren osv.

Det är väldigt glädjande att oppositionspartierna väljer att vilja se verkligheten i en utredning 2.0. Socialdemokraten Kent Härstedt gjorde ju den första utredningen för snart tio år sen, version 1.0. Sen dess har mycket hänt. Bland annat har regeringen höjt ölskatten två gånger utan att ta hänsyn till den ökade införsel som sker när vinsten att köpa nere vid gränshandeln i Tyskland är tre gånger inköpspriset i Sverige.

En konsekvensutredning, byggd på fakta och inte önskedrömmar, välkomnas i allra högsta grad.