Från oss alla till er alla…

Från oss alla till er alla…

Så här bara en vecka före Dopparedagen brukar det vara dags att skapa sin Önskelista på Julklappar. Men i år gör vi tvärtom. Från oss alla till er alla så är detta önskelistan med julkappar som vi önskar att vi kunde ge:

1) Gårdsförsäljning tillåts: varje bryggeri ska få sälja en begränsad mängd av sitt öl till bryggeribesökare utan att det hotar detaljhandelsmonopolet och utan att mer än hälften av alla förståsigpåare menar att svenskarna inte bara kommer att supa ihjäl sig om detta inträffar utan också att spritindustrin kommer ta över bryggeriernas försäljning.

2) Allt öl smakar gott. Det kanske många tycker redan idag, medan andra inte håller med. Ett tänkvärt förslag är att bryggeriorganisationerna blir smakdomare, men det känns lite för mycket överförmynderi i min smak. Låt smaken avgöra efterfrågan.

3) Svenskt cider får sin rättmätiga plats på Systembolaget. Britterna kan inte ha fel, låt också svenskarna få smaka på alla de smakvarianter som svenska bryggerier tar fram.

4) Nya bryggerier fortsätter att skjuta upp som svampar och Sverige blir i sanning det nya Öllandet dit folk vallfärdar från hela världen för att få smaka och känna gemytet hos de trevliga svenskarna.

5) Alkoholpolitiken utgår från verkligheten och inte från myndigheter långt borta från gränshandeln. Kan betyda lägre skatter.

6) Svenska miljövänner förstår att svenskt buteljerat vatten inte är en miljöfara, utan koncentrerar sig på andra och betydligt viktigare frågor.

7) Skrämselpropagandan försvinner från nät och tidningar och förståsigpåare förstår att informera om alternativ är bättre än att skrämma folk att sluta med saker de inte vill sluta med.

8) Alkoholstatistiken verklighetsanpassas i en ny Införselutredning, där bransch och politiker och myndigheter jobbar tillsammans.

9) Vi fortsätter sluta med bingdrickande och kombinerar istället olika öl och cider med olika maträtter till kulinariska höjder och blir därmed ett riktigt matland.

10) James Bond och Bilbo delar på varsin flaska svenskt öl i nästa Bondrulle som heter just James Bond möter Bilbo, hoben.

God Jul!!