En alkoholdebatt till slut

Att diskutera alkoholfrågan i Sverige handlar oftast om att slänga ”sanningar” i ansiktet på varandra och beskylla motparten för att ljuga eller bara företrädar enskilda intressen. Väldigt sällan handlar det om hur den svenska alkoholpolitiken ser ut, om det finns något som ska förändras för att förbättra folkhälsan, hur alkoholpolitiken egentligen fungerar och om den fyller sitt syfte, dvs få oss svenskar att förhålla oss ansvarsfulla i vår konsumtion.

Men under den här sommaren, och faktiskt redan i våras, har en försiktig diskussion och debatt börjat komma igång. Inte så att den ännu skulle betyda en förändring i den svenska alkoholpolitiken men attityden ”vi vet bäst” börjar luckras upp till ”kanske vi kan titta lite hur det fungerar i alla fall”.

Inte minst debatten kring gårdsförsäljningen har fått många människor och politiker att inse när den svenska alkoholpolitiken kanske är för trångsynt. Att vi har en privatimport från gränshandeln i Tyskland på mer än hundra miljoner liter öl och vin har också till slut fått politiker utanför syd-Sverige att vakna till. Och nu har också e-handeln och hemkörning från Systembolaget fått sommar-Sverige att diskutera. Ledarskribenten i SvD var trött på lappandet när det gällde monopolet och vill ha en översyn, samma sak vill c-politikern Per Ankarsjö i ett inlägg.

Vart det barkar hän är för tidigt att sia om. Men med tanke på hur många som gärna besöker ett bryggeri för att provsmaka på en del av utbudet, och på hur många som blir uppriktigt förvånade och förbryllade över att man inte kan få köpa med sig ett par flaskor av de ölsorter man smakat, så finns det utrymme för gårdsförsäljning. Inte som ett hot mot monopolet men som ett nödvändigt komplement.