Alkoholgranskningsmannen en bra kvinna

Skrivet av Cecilia Giertta 21-09-2009

Under den första av de två expertdagar om alkohol och hälsa som folkhälsominister Maria Larsson arrangerar under EU-ordförandeskapet blev det mycket sagt om alkoholindustrin. Bland alla dagens drygt 20 talare fanns det inte en enda som företrädde öl-, vin- eller spritbranschen, ingen från industrin som fick möjlighet att förklara och försvara många av de påståenden som sades under dagen. Tex saker som att"all självreglering enbart syftar till att slippa en lag" och att "all marknadsföring enbart syftar till att öka försäljningen".

Det blir alltså inte mycket till dialog eller samtal eller ett försök att kanske förstå varandras drivkrafter, utan det är mest pekpinnar, domedagsförutsägningar och förstås krav på förbud. Annars hade det nog varit ganska bra om tex Sveriges Bryggerier hade fått berätta om den svenska självregleringen som är ett föredöme och ganska unik i sitt slag, om Alkoholgranskningsmannen som är satt att granska och döma ut böter för den svenska öl-, vin- och spritindustrin och som gör det också. Det hade varit bra om deltagarna iworkshopen som handlade om marknadsföring av alkohol fått något annat exempel än det från Nederländerna där reklamen för alkohol både är sexistisk och vänder sig till unga människor, dvs är så långt ifrån svensk alkoholreklam man bara kan komma. Till exempel. Sådana annonser som AGM Gun Neuman definitivt bötfällt med maxbeloppet en halv miljon kronor.

Men det är sannolikt inte intressant med en dialog. Enligt nykteristernas tidning accent tyckerhälsoministern dessutom att "bryggarna är oseriösa" för att vi publicerar slutsatserna från en rapport som HUI, Handelns Utredningsinstitut gjort. Annars är det ju känt att samarbete och samtal leder bra mycket längre än hårda ord.