AGM och självreglering

Mattias Grundström har utsetts till Sveriges Bryggeriers och SVLs nye Alkoholgranskningsman, AGM. Att granska och reglera efter branchers egna krav kan vara en nog så grannlaga uppgift, och hittills har den skötts på bästa sätt av Gun Neuman som bland annat tidigare varit generaldirektör för FHI. Nu tar Mattias över och det betyder att vi inom bryggerinäringen och bland leverantörerna av vin och sprit fortsätter att ta alkohollagen och våra egna självreglerande rekommendationer på allra största allvar.

I Sverige är alkoholreklam tillåtet, men ytterst begränsad. Inte TV, inte radio, inte internet, bara i tryck. Aldrig uppmana, inga personer på bilderna av det som marknadsförs, utan endast produkten. Humlekotte på samma bild som en ölflaska är ex på gränsen. Just gränsgången över vad som är tillåtet och inte är Mattias framtida specialitet och att få en självsanerande bransch är inte bara framtiden för den svenska alkoholreklamen utan är också ett självklart instrument i stora delar av övriga Europa. I Norge är inte alkoholreklam tillåtet, men skillnaderna i konsumtion mellan våra båda länder är försumbar, om man vill dra en slutsats av detta.

Välkommen Mattias.