Friskola sparkade rektor. Nu stämmer Sveriges Skolledarförbund arbetsgivaren

Efter bara ett år avskedades en rektor på Designgymnasiet i Nacka i november i år. Avskedet kom helt oväntat. Det finns inte något skäl för arbetsgivaren att avskeda skolledaren, anser Sveriges Skolledarförbund, som nu stämmer arbetsgivaren. Avskedet saknar laglig grund.

Skolledaren började sin tjänst höstterminen 2010. Som ny rektor fick hon inte det stöd från arbetsgivaren som hon begärde.  Hon efterträdde en tillfälligt tillsatt rektor. Efter ett drygt år blev hon varslad om avsked.

Sveriges Skolledarförbund anser att det inte finns någon grund för att avskeda skolledaren.

När hon tillträdde sin tjänst saknades enligt stämningsansökan, många och viktiga rutiner vid skolan. Introduktionen var också bristfällig och många av lärarna saknade behörighet.

- Det som nu läggs medlemmen till last motiverar inte ett avsked. Arbetsgivaren tar i alldeles för hårt, säger förbundsjurist Heléne Robson, som företräder Sveriges Skolledarförbund. Inget som skolan har presenterat är tillräckligt för att utgöra saklig grund för avsked eller uppsägning.

Förbundet anser också att Designgymnasiet inte har följt de spelregler som finns på svensk arbetsmarknad. Skolan är en del av John Bauer-koncernen och ingår i arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen.

Arbetsgivaren har till exempel inte redovisat vilka brister man anser ligger till grund för avskedet, trots att man från förbundets sida gång på gång begärt det.

- Det är viktigt att parterna på svensk arbetsmarknad lever upp till den praxis som gäller för förhandlingar och håller sig till de spelregler som finns, säger Maria Andrén Bergström, kanslichef på Sveriges Skolledarförbund.

Sveriges Skolledarförbund har lämnat in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt som nu får ta ställning till avskedet.

- Tvisten är principiellt viktig, också för andra förbund, säger Maria Andrén Bergström. Vi måste värna de regler som gäller. Det borde också företrädarna för arbetsgivarna inse.

Sveriges Skolledarförbund organiserar rektorer och förskolechefer - skolledare som ofta har en utsatt chefsposition och har det statliga rektorsuppdraget både i kommunala och fristående skolor.

- Därför är det viktigt för oss att få saken prövad.

Mer info:

Maria Andrén Bergström 070-674 62 07