Maria Roxberg - ny informatör på SKR

Maria Roxberg är 28 år och har närmast varit reporter på Sveriges Television. Mellan 2004 och 2006 var hon programledare vid Smålandsnytt. Hon är dessutom doktorand i journalistik vid Stockholms universitet. Några år av sin uppväxt bodde Maria i Zimbabwe där hennes föräldrar var missionärer.

KONTAKT MED MARIA ROXBERG

Maria kan nås på tel 08/453 68 03 eller på email maria.roxberg@skr.org .

------------------------------------------------------

Om Kyrkornas gobala vecka Kyrkornas globala vecka är ett årligt återkommande arrangemang där kyrkor och kristna organisationer ges möjlighet att gemensamt under en vecka lyfta rättvisefrågorna i gudstjänster, aktiviteter och samtal. Initiativet kommer från Sveriges Kristna Råd och de 27 kyrkor som finns i rådet, men genomförst i samarbete med 10 kristna organiationer. Kyrkornas globala vecka genomförs i november varje år i anslutning till domssöndagen. Temat för 2008 är "Skapelsefeber" med fokus på klimat och rättvisa.
Mer information finns på hemsidan: www.skr.org/globalaveckan

Om Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel, SEAPPI Genom SEAPPI kommer ekumeniska följeslagare till Palestina och Israel för att stödja dem som arbetar för en rättvis fred. Syftet är att dämpa våld, att främja respekten för folkrätten samt att genom praktisk solidaritet stödja utsatta grupper - såväl palestinier som israeler.Ekumeniska följeslagarprogrammet i Palestina och Israel (EAPPI) är ett internationellt projekt som drivs av Kyrkornas Världsråd. Sedan 2002 driver ett tiotal kyrkor och organisationer i Sverige den svenska delen - SEAPPI. Sveriges Kristna Råd står som huvudman. Sverige skickar följeslagare till området på tre månaders basis. I Jerusalem organiseras följeslagarna från olika länder av en lokal koordinatör.
Mer information finns på hemsidan: www.skr.org/foljeslagare

För ytterligare information kontaktaKarin Hallin, Följeslagarprogrammet i Palestina och Israel
tel 453 68 26 alt.email karin.hallin@skr.org

Sofia Walan, Kyrkornas globala vecka tel 453 68 14 alt. email sofia.walan@skr.org