Kyrkorna i Sverige genomför sin första stora ekumeniska klimatkonferens den 11 mars i Stockholm

Sveriges kyrkor både kan och vill ta ett större grepp i klimatfrågan. Dagens bedömning är att kyrkliga byggnaders koldioxidpåverkan kan minskas med minst 60 - 70 procent på bara några få år. Möjligheterna för energieffektivisering är större än vi tidigare vågat tro. Konferensen i Immanuelskyrkan i Stockholm den 11 mars är den första i sitt slag. Den markerar kraftfullt kyrkornas vilja att bidra till att Sverige går före i den omställning mänskligheten nu står inför. Flera banbrytande exempel presenteras under konferensen. Konferensen är en nationell markering av att kyrkorna i Sverige vill ta sitt ansvar i klimatfrågan och omsätta engagemanget i konkret handling. Kyrkornas energiförbrukning och användningen av fossila bränslen har hittills varit orimligt stor. Enbart Svenska kyrkan bedöms förbruka ca 1,3 terrawatttimmar per år, vilket motsvarar energiförbrukningen i två medelstora städer. Omställningen berör inte enbart kyrkornas ca 40 000 byggnader utan också Svenska kyrkans jord- och skogsbruk m.m. Något som visar på stora möjligheter till ny energisamverkan för biobränsle och andra förnyelsebara energikällor i lokalsamhällena. På konferensen kommer banbrytande fakta om besparingspotentialer för energieffektivisering av församlingarnas byggnader att presenteras. Detta är resultat som tidigare ansetts vara orealistiska. En betydande del av Sveriges kulturbyggnadsskatt utgörs av landets kyrkor. Arbetet för hållbar energianvändning har visat sig kraftigt öka möjligheterna att bevara denna gemensamma kulturskatt. Under konferensen kommer också den nya nationella "Handboken för hållbar energianvändning i kyrkan" som är under utgivning presenteras. - Landets kyrkor och samfund kan bli en viktig draghjälp för att Sverige skall bli ett föregångsland för hållbar energianvändning och samhällsutveckling, säger Lennart Molin, Sveriges Kristna Råd och Dan Melander, Etik & Energi. Men betydligt fler måste nu med på båten. Arrangörer: Sveriges Kristna Råd (www.skr.org) Nationell samarbetsorganisation, "Kyrkorna tillsammans" Etik & Energi (www.etikochenergi.se) Nationell samarbetsorganisation för hållbar energianvändning och klimatarbete Sensus (www.sensus.se), studieförbund (Högupplöst bild finns att hämta på www.skr.org/klimatkonferens ) Pressträff arrangeras i Immanuelskyrkan Kungstensgatan 17 Stockholm ("Sällskapsrummet" vid Tulesalen) klockan 12.30 Vid klimatkonferensen medverkar: Thomas Korsfeldt - generaldirektör Energimyndigheten Lennart Molin - biträdande generalsekreterare, Sveriges Kristna Råd Lise Langseth - chef husbyggnadsdivisionen, Boverket Dan Melander - utvecklingssamordnare och initiativtagare till Etik & Energi Christer Eriksson - fastighetsingenjör, Karlstads stift Per Arne Bengtsson - präst och ordförande i Etik & Energi För ytterligare information, kontakta: Lennart Molin 0706-35 33 54 eller Dan Melander 0703-99 6617