Kyrkorna höjer rösten i EU-frågor

Nu ger sig kyrkorna in i debatten inför valet till EU-parlamentet kommande söndag och den svenska ordförandeskapsperioden.

Det sker som en del i en stor, gemensam satsning inom Sveriges Kristna Råd (SKR) under "EU-året" 2009, med artiklar, skrifter, webbsida och påverkansarbete.

I en debattartikel i måndagens Svenska Dagbladet lyfter SKR:s presidium* fram sex centrala punkter för EU att ta hänsyn till i arbetet med det nya femårsprogrammet inom migrations- och asylpolitiken, det så kallade Stockholmsprogrammet. "Få saker talar så tydligt om ett samhälles moraliska och etiska nivå som hur flyktingar och andra migranter behandlas", skriver presidiet.

Artikeln tar sedan upp vikten av samarbete mot människohandel, av att ge människor lagligt tillträde till EU:s territorium för att söka asyl och av en reformering av Dublinförordningen. SKR uppmanar regeringen att visa ett aktivt ledarskap under ordförandeskapsperioden och leda EU mot en migrations- och flyktingpolitik där människan står i centrum.

Idag utkommer "Ta ansvar i Europa - för mångfald, rättvisa och fred" (bifogas som pdf-fil), en skrift som kort och kärnfullt (ca 50 s, på svenska och engelska) sammanfattar kyrkornas ställningstaganden när det gäller ett antal viktiga sakområden;

• migration och människohandel
  • klimat och miljö
  • vapenhandel
  • EU:s framtida utvidgning.

webbsidan www.kyrkornaocheu2009.se finns bland annat en bank med kunniga föreläsare kring sakområdena ovan, olika typer av fördjupningsmaterial och ett kalendarium med viktiga arrangemang, som fylls på efterhand.

Den som vill fördjupa sig ytterligare i kyrkornas arbete och syn på aktuella EU-frågor bör läsa den större boken "Ta del i Europa - för mångfald, rättvisa och fred" (ca 200 s). Recensionsexemplar kan beställas via material@skr.org eller tel 08-453 68 00. På samma sätt kan också "Ta ansvar i Europa..." i pappersversion beställas.

För ytterligare information:

• Sven-Bernhard Fast, generalsekreterare SKR, mobil: 0706-69 10 95
    (tisd 26/5 kl 8.30-9.30 samt efter 10.30)
  • Karin Wiborn, ordförande SKR, mobil: 0707-58 27 20
    (tisd 26/5 kl 8.30-10, 12.30-13.30 samt efter 15)
  • Peter Carlsson, informationssamordnare SKR, mobil: 0705-20 37 63
    (tisd 26/5 från 8.30)

* Presidiet består av fyra kyrkoledare:

- biskop Anders Arborelius, Stockholms katolska stift,

- arkimandrit Tikhon Lundell, Serbiska ortodoxa kyrkan,

- ärkebiskop Anders Wejryd, Svenska kyrkan, och

- missionsföreståndare Karin Wiborn, Svenska Baptistsamfundet.

Ordförande för Sveriges Kristna Råds styrelse under 2009 är Karin Wiborn.

Sveriges Kristna Råd (SKR) är kyrkornas nationella samarbetsorganisation, en öppen ekumenisk mötesplats för kyrkorna i Sverige. Materialet som producerats inför ordförandeskapet har skrivits i dialog med andra kyrkor i Europa.