Ekumeniska centret flyttar – och fler flyttar in

Nu är det klart och kontraktet påskrivet. Ekumeniska centret flyttar till Alviks torg i sommar. Lokalen, med adress Gustavslundsvägen 18, blir tillgänglig 1 juli, flytten sker under den månaden och planen är att allt ska finnas på plats i månadsskiftet juli/augusti.

- Som ordförande i EC-rådet (den grupp som arbetat med flyttplanerna) är det med stor glädje som jag kan meddela att det nu är klart att vi flyttar till Alviks torg, säger Leif Newman, biträdande generalsekreterare för Diakonia.

Förutom Sveriges Kristna Råd och flertalet av de övriga organisationer som idag finns i Ekumeniska centret kommer också den nya kyrka som Metodistkyrkan i Sverige, Svenska Baptistsamfundet och Svenska Missionskyrkan är i färd med att bilda att förlägga sitt kansli i centret. Detsamma gäller de tre kyrkornas gemensamma ungdomsorganisation Equmenia. Totalt kommer omkring 170 personer att arbeta i det nya centret, som ligger nära såväl tunnelbanan som Tvärbanan.

Med flera andra kyrkor och organisationer som står nära olika kyrkor har samtal förts om att flytta med in i det nya centret och det kan bli aktuellt med fler ”med-hyresgäster” längre fram.

För att hantera allt det praktiska som en så här stor flyttning för med sig ska ett antal arbetsgrupper nu snabbt bildas och komma igång med sitt arbete. En flyttsamordnare kommer också att deltidsanställas för att hålla samman det hela.

För ytterligare information:
Leif Newman, biträdande generalsekreterare, Diakonia, ordförande i EC-rådet,  leif.newman@diakonia.se, mobil 0708-255437.
Stina Taylor, kontorschef/ekonomiansvarig, Sveriges Kristna Råd, stina.taylor@skr.org, mobil 0722-339397.