Teckenspråks-app släpps på Teckenspråkets Dag 14 maj

Visste du att teckenspråk används dagligen av både döva och hörande i många kulturer?

Dövhet ses ofta som ett funktionshinder, men döva personer ser sig själva som en språklig minoritetsgrupp med det svenska teckenspråket som sitt språk. Det är i kontakt med hörande som inte kan teckenspråk som hindret uppstår. I en grupp döva blir den hörande funktionshindrad.

I byn Adamorobe i östra Ghana använder de ca 1400 invånarna teckenspråk (ca 30 invånare är döva). De ca 2200 invånarna i byn Benkala på norra Bali använder också teckenspråk (ca 50 invånare är döva). Hos delar av Australiens aboriginska befolkning förs samtal rörande tabubelagda ämnen ofta på teckenspråk och på Martha’s Vineyard-ön utanför Massachusetts i USA var teckenspråk lika vanligt som talat språk ända in på 50-talet.  Fler exempel finns i Armenien, Kalahari, Mexiko, Guatemala, hos den amerikanska ursprungsbefolkningen och i många europeiska kloster där de boende har avlagt tysthetslöfte.

I Sverige finns betydligt fler hinder för döva än i ovan nämnda kulturer. Sveriges Dövas Riksförbunds mål är att döva ska kunna leva och delta i aktiviteter som alla andra. Det största hindret är okunskap som leder till diskriminerande bemötande. Andra hinder är snåriga regler för tolkning och brist på teckenspråk och text i vardagen.

Lördagen den 14 maj 2011 firas teckenspråkets 30-årsdag av både döva och hörande i hela Sverige. I samband med detta så lanserar Sveriges Dövas Riksförbund en iPhone-app för att underlätta kommunikationen mellan döva och hörande.

Appen är framtagen av Sveriges Dövas Riksförbund samarbete med SDR Tecken AB och Kondensator. Appen kan laddas ner via sdrf.se/app eller på App Store. När du laddar ner appen så får du inte bara kunskap i ett spännande och levande språk, du stödjer också Sveriges Dövas Riksförbunds kamp för ett rättvist och tillgängligt samhälle.

Teckenspråks-Appen kommer kontinuerligt att uppdateras och fyllas på med fler tecken.

Om du är journalist och vill skriva om appen, kontakta oss så skickar vi en promokod.

Kontakt:

Helena Fremnell