Stoppa SVT Teckenspråks flytt till Falun!

Stoppa SVT Teckenspråks flytt till Falun!

Sveriges Dövas Riksförbund stödjer den protestaktion som Stockholms Dövas Förening utlyst till lördagen den 30 augusti kl 13.00 på Palmfeltsvägen 15.

På SVT:s hemsida kan man läsa att SVT genom Public Service vill ge ALLA medborgare tillgång till opartisk och mångsidig information. Vidare att SVT vill finnas till för ALLA, att deras utbud står för empati, respekt och värme. ALLA ska känna sig välkomna. SVT vill öka dialogen med publiken. Språkliga och etniska program ska ökas och göras mer tillgängliga för funktionshindrade!

Vi döva förstår inte hur det ska gå till när SVT planerar att flytta den teckenspråkiga redaktionen till Falun.

Det är befogat att flytta en verksamhet för ekonomisk vinning, men långsiktigt riskerar verksamheten förlora i kompetens och det blir svårt att hålla hög kvalité på programmen. Det kommer att bli svårt att rekrytera teckenspråkiga medarbetare till Falun, eftersom Falun har ett mycket begränsat socialt teckenspråkiga nätverk.  Risken är stor att döva medarbetare som idag arbetar på SVT Teckenspråk inte flyttar med, och därmed blir rekrytering av nya teckenspråkiga medarbetare mycket svår. De flesta människor vill bo där det bor andra som talar samma språk. Teckenspråkiga döva är inget undantag.

Så hur ska de teckenspråkiga programmen kunna utvecklas och bli mer tillgängliga för döva, när det inte finns kompetenta döva medarbetare som kan göra programmen på teckenspråk?

Vad vinner vi på att flytta SVT teckenspråksverksamheten till Falun? Inget! Vad kan vi förlora? Mycket!

Helena Fremnell Ståhl

Kontaktperson i Stockholms Dövas Förening: Patrik Nordell, email: patrik.nordell@sdrf.se

Se också http://www.stockholmsdf.se/