SDR uppmanar: ”Lär prinsessan Estelle babytecken”

SDR uppmanar: ”Lär prinsessan Estelle babytecken”

Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) gläds med kronprinsessparet och gratulerar dem till den nyfödda prinsessan, Estelle Silvia Ewa Mary. Förbundet har med anledning av det för kungafamiljen och Sverige stora ögonblicket skickat en present till paret: en babytecken-DVD. Det är det bästa sättet att kommunicera med dottern innan hon börjar tala.

Kronprinsesseparet behöver inte vänta länge innan prinsessan Estelle säger ”mamma” eller ”pappa” för första gången. Om de börjar lära sig babytecken, kan de kommunicera med dottern innan hennes talförmåga kommit igång. 90 tecken finns i DVD:n, till exempel ”bada”, ”lampa” och ”äta”.

– Vi i förbundet vill gratulera de nyblivna föräldrarna, kronprinsessan Victoria och prins Daniel, till den lilla prinsessan. Det är känt att babytecken ger ett barn en snabbare språkutveckling, säger förbundsordförande Ragnar Veer.

Det finns många fördelar med babytecken: prinsessan Estelle kan uttrycka sin vilja och sina önskemål innan hon kan tala. Ett tecken är mer konkret än det talade ordet. Vidare kan babytecken minska den lilla prinsessans frustration. Hennes vilja att kommunicera är stor, men det kan vara svårt för kronprinsesseparet att förstå vad dottern vill. Genom att ge henne ett sätt att kommunicera, genom tecken, kan kommunikationen bli tydligare och frustationen minska. Babytecken stärker också bandet mellan föräldrarna och dottern.

Om kronprinsessparet vill lära sig mer babytecken och teckenspråk, tipsar förbundet dem att gå en babyteckenkurs eller teckenspråkskurs.

– Babyteckenkurserna är mycket uppskattade av småbarnsföräldrar, säger Ragnar Veer.

Babytecken-DVD finns att köpa i SDR:s webbutik, Gåvan: www.sdrgavan.se. Den kostar 75 kronor.