SDR Tecken AB vinnare i PTS:s innovationstävling

SDR Tecken AB är ett aktiebolag helägt av Sveriges Dövas Riksförbund, SDR. Myndigheten Post och Telestyrelsen (PTS) utlyste tidigare i höst sin nionde innovationstävling och tema denna gången var ”Nåbar för alla”. SDR Tecken AB lämnade en ansökan och deltog i tävlingen. Igår kom det glädjande beskedet att bolaget är en av nio vinnare som får dela på de 13,4 miljoner kr.

SDR Tecken AB vann projektstöd med 1,7 miljoner som kommer att finansiera projektet TeckenMail som är en vidareutveckling en av SDRs tidigare projekt ”Text till teckenspråk” (TTT). Projektidén TeckenMail är en tjänst som underlättar kommunikationen mellan teckenspråkiga medborgare och myndigheter och företag.

2015 blir ett spännande år för SDR tecken AB, mer information om detta projekt och andra spännande nyheter kommer presenteras under året.

Kontakt:

Markus Ström, ordförande SDR Tecken AB
Mobilnummer: 0704-97 39 71

Jenny Ek, kommunikationsansvarig Sveriges Dövas Riksförbund
jenny.ek@sdr.org
Mobilnummer: 0735-30 84 34 (endast SMS)

SDR Tecken AB är ett aktiebolag helägt av Sveriges Dövas Riksförbund, SDR. Det svenska teckenspråket är likställt med de nationella minoritetsspråken, enligt beslut i Sveriges Riksdag 2009. SDR verkar på samhällets alla nivåer och i alla sektorer för att påverka och tillvarata teckenspråkiga döva och hörselskadades intressen ur flera perspektiv – språkpolitiskt,  handikappolitiskt, kulturpolitiskt och samhällspolitiskt.