SDR stöder torsdagsaktionen

SDR stöder torsdagsaktionen

Den 19 november 2010 gick remisstiden ut för förslaget i Bortom fagert tal,  att bristande tillgänglighet ska klassas som diskriminering.  Något lagförslag finns ännu inte.

Från den 1 december 2011 har flera organisationer varje torsdagsmorgon stått utanför regeringskansliet Rosenbad mellan kl 8 och 9 för att påminna statsråden och regeringstjänstemännen på väg in till veckans regeringssammanträde att ingenting har hänt på över 520 dagar!

Sveriges Dövas Riksförbund gör nu gemensam sak med  DHR - Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder,  Förbundet Unga Rörelsehindrade, Personskadeförbundet RTP, Handikappförbunden, RBU - Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och ungdomar, NHR - Neurologiskt Handikappades Riksförbund, SRF - Synskadades Riksförbund och Lika Unika - Federationen Mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

-  Teckenspråkiga döva och hörselskadade diskrimineras dagligen på grund av makthavarnas okunskap om teckenspråkets betydelse för tillgängligheten. Det är oacceptabelt att ingenting har hänt med utredningen. Vi är  beredda att stå här så länge det behövs för att regeringen ska ta med bristande tillgänglighet i diskrimineringslagen, säger Ragnar Veer, ordförande för Sveriges Dövas Riksförbund.

Läs mer om promemorian Bortom fagert tal (Ds 2010:20) på regeringskansliets webbplats
Läs mer om Torsdagsaktionen på DHR:s webbplats