Kraftsatsning på teckenspråkets ställning genom forumteater

Startskottet har nu gått för projektet Omvända världen som drivs av Sveriges Dövas Riksförbund, SDR! Tack vare beviljat projektmedel på nästan 3 miljoner kronor från Svenska Postkodstiftelsen ska projektet genomföras under en period på 18 månader i samarbete med Riksteatern Crea, som är Sveriges största dövkulturverksamhet och arbetar banbrytande med att producera scenkonst på teckenspråk. Inspirationen till projektet kommer från den välkända pjäsen Omvända världen från 1970-talet.

Under eran av dövmedvetandes framväxt i Sverige under 70-talet fanns en studiecirkel med flera dövprofiler i Örebro som resulterade i en teaterpjäs, Att vara hörande i en döv värld som sedan omdöptes till Omvända världen. Pjäsen vände på verkligheten och på vilka som representerade majoritets- respektive minoritetssamhället. Den handlade om hur det är att växa upp som hörande i en värld där de flesta är döva. Det hörande barnet fick en “dövapparat” för att det inte skulle höra och barnet förbjöds att tala. Pjäsen blev snabbt en succé́ som visades runt om i landet ett 80-tal gånger, i TV och på dövas världskongress i Bulgarien 1979.

- Det här är ett viktigt och spännande projekt för att sprida kunskap om och öka förståelsen hos politiker och andra beslutsfattare hur viktigt teckenspråk är för många människor i samhället men också för demokratin, säger Åsa Henningsson, förbundsordförande i SDR.

Under 2024 gör SDR en större satsning på teckenspråkets ställning. Trots Språklagen från 2009 upplever många döva en fortsatt marginalisering, diskriminering och social exkludering. Audism och att det svenska teckenspråkets status inte har stärkts i lika hög grad som andra minoritetsspråk kan vara två anledningar. Audism är ett samlingsbegrepp för olika former av diskriminering som sker gentemot döva. Genom den konstnärliga metoden forumteater och turné med densamma runt om i landet ska vi väcka en samhällsdebatt om teckenspråkets ställning på lokal, regional och nationell nivå. Forumteatern kommer att visa olika situationer som kan uppstå i dövas vardagsliv för att bidra till en ökad förståelse, bland beslutfattande personer, politiker samt tjänstemän från olika myndigheter. I samband med föreställningarna kommer även seminarier att genomföras för nya tankebanor och diskussioner om lösningar på lokal, regional och nationell nivå.

- Alla individers rätt till språk och uttryck borde vara en självklarhet sedan länge. Trots det så lever många döva individer i diskriminering och social exkludering. För att vi ska kunna uppnå ett jämlikt samhälle behöver vi värna om allas lika rättigheter oberoende av exempelvis kön, etnicitet och/eller funktionsnedsättning. Vi är därför stolta över att stötta Sveriges Dövas Riksförbund i deras arbete att skapa medvetenhet om döva individers vardag, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen.

- Målet är att vi ska ha många deltagare i forumteatern och flera starka budskap kommer att beröra många på djupet. Vi ska uppnå en samhällsförändring på riktigt, säger projektledare Camilla Attestål.

Kontaktpersoner:
Åsa Henningsson, förbundsordförande. E-post: asa.henningsson@sdr.org
Mobil: 0735-08 69 30 (sms)
Jenny Ek, kommunikatör. E-post: jenny.ek@sdr.org
Mobil: 0763-15 06 55 (sms)