Kränkningar helt oacceptabelt

Övergrepp och kränkningar är inte acceptabla, var och i vilken form de än förekommer. Om det som nu framkommit om mångåriga sexuella kränkningar och övergrepp i specialskolan för döva och hörselskadade visar sig vara sant – vilket SDR inte har någon anledning att betvivla – så är det synnerligen allvarligt.  Om det också visar sig att elever vid flera tillfällen har larmat skolledningen men inte tagits på allvar, så är det illavarslande och ett dubbelt övergrepp på dessa barn.

Det är mycket angeläget att en ordentlig undersökning nu görs, så att de som är drabbade får upprättelse och det säkerställs att något sådant inte ska kunna hända igen. Skolledningens agerande måste också granskas. Alla barn har rätt att känna sig trygga i skolan, genom hela skoltiden.

Att tillhöra en minoritetsgrupp kan innebära att man utsätts för diskriminering och kränkningar av utomstående. Men när övergrepp sker inom minoritetsgruppen är det extra känsligt och problematiskt. Det värsta som kan hända en individ i en minoritetsgrupp är att bli utesluten ur gruppen. Det kräver ett stort mod att våga berätta vad som har hänt.

Stockholm den 30 november 2013

SVERIGES DÖVAS RIKSFÖRBUND