Gum Anders Andersson har gått bort

Ledamoten i Sveriges Dövas Riksförbunds styrelse Gum Anders Andersson, har gått bort efter en tids sjukdom. Gum Anders hälsa har sviktat under många år, men med en okuvlig vilja och stort engagemang har han trots detta kämpat vidare för dövas rättigheter. Men till sist orkade hans kropp inte mer. Han avled på Falu Lasarett natten till igår. Han blev 56 år. Anders började sin bana inom dövrörelsen hos Sveriges Dövas Ungdomsförbund. 1986 blev han ordförande i SDR till 1992 då han pga sjukdom lämnade uppdraget. 1995 kom han igen och sedan dess har han varit med i SDR:s styrelse och bidragit med sitt omfattande engagemang och föreningskunnande. Sin lokala förankring hade han som ordförande i Dalarnas Dövas Förening samt som vice ordförande för Västanviks Folkhögskola. Anders stora solidaritet med döva i utvecklingsländerna gjorde det självklart för honom att vara aktiv i SDRs biståndsarbete och i SHIA, där han i många år varit vice ordförande i styrelsen. Anders blev den första döva förtroendevalda politikern i Sverige eftersom han insåg att kampen för dövas rättigheter måste föras på alla plan. Som aktiv för (s) på kommunal- och landstingsnivå skaffade han ett stort nätverk även bland riksdags- och regeringspolitiker, vilket har bidragit till SDRs intressepolitiska framgångar. Gum Anders såg tidigt TVs stora möjligheter för att nå ut med teckenspråket till döva och också uppmärksamma samhället på teckenspråkets betydelse. Han var mycket aktiv i SDRs videoavdelning på 80-talet och var också dess chef en tid. Senare blev han invald i styrelsen för Dövas TV, och hans engagemang i det som idag är SVT Teckenspråk har varit stort. Döva i Sverige och världen har Anders att tacka för så mycket. Det blir mycket tomt utan honom. Vi hedrar hans minne genom att låta kampen för teckenspråket gå vidare i hans anda. läs mer på www.sdrf.se/sdr Sveriges Dövas Riksförbund