Brev till utbildningsdepartementet om tolkutbildningsanslag

Angående vårpropositionen, kapitel 14.1.7

Bidrag till tolkutbildning och teckenspråkslärarutbildning

Med anledning av vårbudgetförslaget vill vi lämna några synpunkter. Det inte varit någon diskussion/samråd med berörda organisationer inför beslutet, vilket är en stor brist.  Det borde ske innan beslut för att lyfta fram och diskutera de infallsvinklar som vi redogjort för nedan.
Det är positivt att regeringen vill lyfta upp tolkutbildning och teckenspråkslärarutbildning till universitets- och högskolenivå för att höja statusen på dessa utbildningar och yrken.

Vi har dock vissa funderingar som vi vill framföra.
1.    Det är oklart hur texten i vårbudgeten ska tolkas. Man kan tolka det som att alla medel från folkhögskolornas verksamhet vad gäller tolk- och teckenspråkslärarutbildning överförs till universitetet, och att detta ska ske redan från 2012. Stämmer detta? I så fall blir vår fråga om det finns beredskap på universitetet att ta över all utbildning av teckenspråk-/dövblindtolkar och skrivtolkar redan nästa år? Vi tycker att det är viktigt att övergången sker smidigt och att tolk- och teckenspråkslärarutbildning finns kvar på folkhögskola, fram tills universiteten har byggt upp den kompetens som behövs för att ta över helt.
2.    Om TÖI ska avvecklas, undrar vi var det nationella samordningsansvaret för tolkutbildningen ska ligga?
3.    På sikt bör man se över om teckenspråk/dövblindtolkutbildning och skrivtolkutbildning kan erbjudas på fler universitet.
4.    Även sedan utbildningarna har lyfts upp till universitets- högskolenivå, anser vi att grundutbildning i teckenspråk fortsättningsvis ska finnas kvar på folkhögskolorna.
5. Vi undrar också om de medel som går via Folkbildningsrådet till folkhögskolorna för tolkutbildningen även fortsättningsvis kommer denna utbildning till del?

Vi önskar ett möte med utbildningsdepartementet där vi kan diskutera dessa viktiga frågor.

För organisationerna
Förbundet Sveriges Dövblinda, Pontus Degsell ordförande