3G-motstånd hot mot teckenspråk

På bara ett par månader har antalet 3G mobiler fullkomligt expoloderat bland döva, en uppskattning är att 95% av unga döva har skaffat sig en 3G-mobil, och kanske hälften av äldre döva. Plötsligt har ordet tillgänglighet fått en verklig betydelse för oss! Redan har tankar på "tolken i fickan", dvs teckenspråkig tolkservice via mobilen börjat ta form. Världen har öppnat sig också för oss. Vi känner lycka. Nu hotas lyckan av starka politiska krafter, som vill stoppa utbyggnaden av 3G av miljöskäl. Ett sådant stopp skulle innebära stopp för mobil teckenspråkig kommunikation. Därför har Sveriges Dövas Riksförbunds representantskap (valda representanter från hela landet) som samlats i Leksand i helgen, har gjort följande uttalande: 3G hotas av starkt politiskt motstånd Den mobila kommunikationen inom tredje generationens telekommunikation har öppnat världen för teckenspråkiga! Plötsligt har vi teckenspråkiga samma möjligheter som hörande att kommunicera med våra nära och kära på vårt eget språk! Att i telefon kunna avläsa sinnestämningar, att prata med sin familj på sitt gemensamma språk – självklarheter för hörande, fram till idag en utopi för döva. Den snabba överföringsmöjligheten inom 3G har explosionsartat öppnat nya vägar som inte var möjliga för bara några månader sedan i Sverige. Trots att tekniken inte skapades för teckenspråksanvändarnas skull, har det visat sig att för första gången i historien så kan teckenspråkiga kommunicera med varandra på sitt eget språk fast man inte är på samma plats. En möjlighet som t o m kom som en överraskning för vissa operatörer. SDR har i flera år deltagit i olika projekt både i Sverige - bl a finansierat av Post- och Telestyrelsen – och i Europa – Wisdom, delfinansierat av EUs Information Society Technologies Program - för att 3G-utvecklingen ska gynna teckenspråkiga användare. Projekten har visat att en satsning på en liten grupp människor också kan vara lönsamt för kommersiella företag. Nu när vi äntligen kan skörda frukterna av detta arbete, ser vi att det finns politiska krafter, bl a miljöpartiet och vänsterpartiet, som vill stoppa utbyggnaden av 3G-master av miljöskäl. Vi är också en del av samhället. Vi kan också känna oro för strålning. Men oerhört mycket viktigare för oss är att med 3G kan vi känna frihet. Världen har öppnat sig, möjligheterna är oändliga - vi blir delaktiga i samhället. Ett stopp av 3G-utvecklingen vore ett förödande dråpslag mot oss teckenspråkiga. 3G betyder dörren till världen för oss. Vi är inte beredda att låta världen stänga den dörren igen. Leksand 2004-06-13 Sveriges Dövas Riksförbunds representantskap