Sveriges Skolledare uppmanar till att årets industrimärke blir golvet för skolledares löneökningar

Sveriges Skolledare uppmanar arbetsgivarna att höja skolledarnas löner med minst 7,4 de kommande två åren. Förbundet uppmanar även de arbetsgivare som redan genomfört årets löneöversyner på en lägre nivå att justera nivåerna till märket.

- Sveriges står inför en allvarlig ledarkris i förskola och skola. För att inte spä på ledarkrisen uppmanar vi arbetsgivarna att i år höja skolledares löner motsvarande minst den nivå på 4,1 procent som arbetsmarknadens parter enats om, säger Maria Andrén Bergström, förhandlingschef tillika kanslichef på Sveriges Skolledare.

Landets skolledare omfattas huvudsakligen av löneavtal utan centralt fastställda utrymmen, vilket i teorin innebär att det inte finns någon fastställd siffra att förhålla sig till. På grund av de osäkerhetsfaktorer som idag råder på arbetsmarknaden och att alla påverkas av vad som händer i omvärlden, är Sveriges Skolledares uppfattning att årets märke även bör vara utgångspunkten och golvet för löneöversynerna för landets skolledare. Sveriges Skolledare anser därför att skolledare bör få löneökningar motsvarande minst 7,4 procent de kommande två åren.

Om de arbetsgivare som redan genomfört 2023 års löneöversyner har lagt nivån lägre än det fastställda märket, förordar förbundet att arbetsgivarna justerar lönenivåerna, alternativt att de redan nu säkrar upp för högre lönenivåer under 2024.

- Även om Sveriges Skolledare tar ansvaret för att inte driva på inflationen så är det viktigt att poängtera att detta inte innebär att skolledare ska stå tillbaka i jämförelse med andra professioner på arbetsmarknaden. De arbetsgivare som inte investerar i skolledarnas löner kommer att få betala höga alternativkostnader i form av en ännu högre omsättningstakt av såväl skolledare som lärare som ser kontinuiteten i ledarskapet som en viktig parameter när de väljer arbetsgivare, säger Maria Andrén Bergström.