Regeringens lagförslag underkänns av Sveriges Skolledare: "Skolan ska inte vara polisens förlängda arm"

Regeringens lagrådsremiss "Ökat informationsflöde till brottsbekämpningen" möter skarp kritik från Sveriges Skolledare. Förslaget, som innebär att rektorer ska åläggas en skyldighet att lämna ut uppgifter till polisen, riskerar enligt förbundet att allvarligt skada förtroendet mellan skola och elever. – Det låter som att man tycker att det är en viktigare uppgift för skolan att bekämpa brott än att ägna sig åt det grunduppdrag som gör att brott inte begås från första början, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Sveriges Skolledare.

I en lagrådsremiss som beslutades om på torsdagen föreslår regeringen en ny lag som kommer att innebära att flera myndigheter, kommuner, regioner och skolor ska lämna ut uppgifter till polis och andra myndigheter. Det gäller både på begäran och utan föregående begäran. För skolan specificerar lagrådsremissen att rektorer ska bli skyldiga att lämna ut uppgifter om elever.

- Vi vill ha tydliga och välfungerande samarbeten med polis och socialtjänst, men detta måste ske på rätt premisser. Att ålägga rektorer en generell skyldighet att lämna ut uppgifter till polisen går för långt och rubbar balansen i skolans roll som utbildare och stöd för eleverna, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

En rad remissinstanser var kritiska till utredningens förslag, däribland Sveriges Skolledare. Sveriges Skolledares invändningar mot förslaget rörde bland annat följande:

• Förtroendet äventyras: Tvingande uppgiftsskyldigheter riskerar att skada det förtroende som elever och vårdnadshavare har för skolan som en neutral och trygg plats. Förslaget omfattar även händelser utanför skolmiljön, vilket ytterligare undergräver tilliten till skolan
  • Ökad belastning för rektorer: Skolledare arbetar redan under hög arbetsbelastning och utsätts för risker som hot och våld. Att rektorer nu också ska ta ansvar för brottsbekämpning skulle ytterligare försämra deras arbetsmiljö och försvåra deras möjligheter att fokusera på utbildning och elevhälsa. Det riskerar dessutom att öka på risken att skolledare själva utsätts för hot och vål
  • Fel fokus för skolan: Genom att prioritera brottsbekämpning framför skolans grundläggande uppdrag – att ge elever en god utbildning och en trygg miljö – riskerar skolan att förlora det som långsiktigt förebygger kriminalitet, nämligen tidiga insatser och stöd till elever.

- Det är mycket bekymmersamt att regeringen inte har tagit våra synpunkter i beaktande. Skolans huvuduppgift är att utbilda och stödja elever, inte att fungera som en förlängning av rättsväsendet, säger Ann-Charlotte Gavelin Rydman.

Informationsskyldigheten gäller även uppgifter om anställda på skolan. Lagen föreslås träda i kraft 1 januari nästa år. Regeringen föreslår också ändringar i offentlighets- och sekretesslagen.

För kommentarer, kontakta Linnéa Plöen Casterud, press- och opinionschef på 072-527 10 48.

Sveriges Skolledare är ett yrkes- och fackförbund för alla chefer och ledare inom utbildning. Sveriges Skolledare organiserar ca 17 500 medlemmar från förskola till högskola och är Sacos största chefsförbund.

Presskontakt Press- och opinionschef press, politiska kontakter, sakkunnig skolans digitalisering, internationell sekreterare 072-527 10 48