Sveriges Kommunikatörer och Novus: 94 procent känner sig trygga där de bor – men tror att andra känner sig otrygga

Sveriges Kommunikatörer presenterar i dag en Novus-undersökning som visar att 94 procent känner sig trygga i sitt bostadsområde, men tror att de flesta andra känner sig otrygga där de bor (34 procent). De allra flesta är inte oroliga för våldsbrott (17 procent), men tror att andra är det (61 procent). Det finns en allmän uppfattning om hur samhället ser ut, men den stämmer inte överens med hur de flesta faktiskt känner. I förlängningen påverkar det självbilden av Sverige till det negativa.

Man kan mäta Sveriges självbild på flera olika sätt, men med ständigt återkommande rapporter om sprängningar och skjutningar med dödligt utfall ville vi titta närmare på hur svenskar upplever sin trygghet. 94 procent känner sig helt eller delvis trygga där de bor. Detta utan stora skillnader mellan kön, inkomst, ålder, boendeform eller var i landet man är bosatt. Samtidigt tror drygt en tredjedel (34 procent) att de flesta andra känner sig otrygga i sitt bostadsområde.

Samma tendens går att se om man tittar på oron för att drabbas av ett våldsbrott. Nästan två av tio (17 procent) är personligen orolig för att utsättas för våldsbrott, men tror att sex av tio personer (61 procent) i Sverige känner samma oro.

– Det är svårt att se perspektiven när man lär känna samhället utifrån nyhetsvärderingen. Det är lätt att tro att man är ensam om att inte vara orolig, fast man är en del av den stora majoriteten. Samtidigt saknas inte varningstecken, att nästan var femte svensk är orolig för våldsbrott är alarmerande. Det finns både en konkret och en kommunikativ utmaning som vi behöver adressera. Dessa hänger också samman - begränsade problem kan lösas, men stora problem förlamar. Genom att förstå detta kan vi också fokusera på de faktiska problemen, säger Torbjörn Sjöström, vd Novus.

– Sveriges självbild är naggad i kanten. Det finns en allmän uppfattning om hur samhället ser ut, men den stämmer inte överens med hur de flesta faktiskt känner. Sverige behöver en gemensam berättelse, och den vill vi skapa tillsammans med andra, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.

Dödligt våld mot unga män har ökat markant, och en stor del av ökningen kan kopplas till dödsskjutningar i kriminell miljö. Nivån är nu betydligt högre i Sverige än för Europa i stort (Brå, maj 2024). Det dödliga våldet kan eventuellt ha skapat en ökad otrygghet bland de tillfrågade i Novus-undersökningen. Nästan hälften (45%) känner sig mer oroliga att utsättas för våldsbrott idag jämfört med för fem år sedan.

Undersökningen visar att Sveriges självbild inte helt stämmer överens med verkligheten. Sveriges Kommunikatörer har därför tagit initiativet att samla samhällsaktörer för att tillsammans skapa en starkare bild av Sverige. Startskottet sker i dag, på Mötesplats Sverige i Jönköping. På plats samlas företrädare och besökare från näringslivet, offentlig verksamhet, kultur och ideell sektor för att under en hel dag utveckla och förbättra Sverige som varumärke. Därefter kommer Mötesplats Sverige arrangeras två gånger per år i olika städer.

– Bilden av Sverige stämmer inte. Vi behöver jobba tillsammans med stat, kommuner, näringsliv och andra viktiga beslutsfattare för att lyfta fram allt positivt som faktiskt händer i Sverige. Intern stolthet ger extern synlighet, och det är direkt avgörande för vår självbild – men också för att vi ska fortsätta vara en stark aktör på den globala marknaden. Därför startar vi upp Mötesplats Sverige – som samlar alla dessa makthavare så att vi tillsammans kan utveckla och stärka Sveriges självbild, säger Caroline Thunved

Undersökningen är gjord 15-21 augusti 2024. Totalt 1084 genomförda intervjuer. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen.