Fotograf: Gabrielle Längbo

Sveriges Kommunikatörer i Almedalen – här är våra fyra seminarier inom kommunikation.

Sveriges Kommunikatörer medverkar i Almedalen med seminarier och samtal för att engagera och förena kommunikationsbranschen och tillsammans skapa förändring. Med seminarier som exempelvis “Hur kan kommunikation skapa beteendeförändringar för en hållbar framtid?” samlas branschkollegor för att utvecklas, nätverka och fortsätta driva viktiga frågor.

– Vår ambition med Almedalen är att öppna upp vårt nätverk för alla personer som brinner för att driva kommunikationen framåt i rätt riktning. Att samla medlemmar och branschkollegor är en av de roligaste och mest givande uppgifter vi har, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.

Sveriges Kommunikatörer anordnar alltid en rad olika seminarier som ligger i tid med branschens utveckling och utmaningar. Vi hoppas att årets seminarier kan skänka kunskap till branschen samt motivera till viktiga samtal.

Fyra seminarier 26 juni i Almedalen:

08.00-08.45: Kan AI urholka vår demokrati?

AI-revolutionen förändrar vår kommunikation och påverkar vårt dagliga liv kraftigt. Denna utveckling innebär både möjligheter och utmaningar. Hur påverkar AI vår vardag? Kan det hota vår demokrati genom att manipulera information och påverka åsikter?

Maria Marteleur, Moderator, Storstad AB
Louise Barnekow, vd, Mynewsdesk
Karin Zingmark, författare, rådgivare och talare samt tidigare chef för Microsoft Sverige
Olle Zachrison, chef AI och nyhetsstrategi, Sveriges Radio
Carl Heath, senior forskare och fokusledare för området digital resiliens, RISE
Hanna Öster, kommunikations- och marknadschef, Sveriges Kommunikatörer

09.00-09.45: Journalister vs kommunikatörer – antagonister eller ett gemensamt uppdrag?

Trots likheter skiljer sig journalisters och kommunikatörers uppdrag och metoder. På seminariet utforskar vi dessa skillnader och hur de kan samarbeta effektivt. Erfarna yrkesverksamma delar sina insikter för att visa hur de tillsammans kan stärka demokratin och säkerställa korrekt information till allmänheten.

Maria Marteleur, moderator, Storstad AB
Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups, ordförande för Sveriges Kommunikatörer
Claes Bertilson, presschef, Sveriges Radio
Torbjörn Sjöström, vd, Novus
Gunilla Hjalmarson, head of external communications, SSAB
Alicia Price, reporter, Resumé

10.00-10.45: Har vi råd med färre kommunikatörer?

Debatten om antalet kommunikatörer i offentlig sektor är intensiv, särskilt med regeringens mål att effektivisera och spara kostnader. Kritiker anser att det finns för många, medan förespråkare betonar vikten av professionell kommunikation för att nå medborgarna. Hur många kommunikatörer behövs, och vad får det kosta? Och vad blir kostnaden om kommunikationen är bristfällig?

Max Landergård, moderator, Storstad AB
Jesper Falkheimer, fil. dr och professor i strategisk kommunikation, Lunds universitet
Robin Tuorda, head of sales, rek.ai
Caroline Thunved, vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Thomas Hansen, kommunikationsdirektör, Umeå kommun
Erik Bengtzboe, chefsekonom, Skattebetalarna

12.00-12.45: Hur kan kommunikation skapa beteendeförändringar för en hållbar framtid?

Hur kan kommunikation bidra till att skapa beteendeförändringar som påskyndar klimatomställningen? Vad är kommunikationens ansvar för att spegla och påverka världen omkring oss, och hur kan vi som bransch ta större socialt ansvar och skapa verklig effekt?

Hanna Riberdahl, vd, Sveriges Annonsörer
Caroline Thunved, vd och generalsekreterare, Sveriges Kommunikatörer
Mimmi Gibson, biträdande enhetschef, Region Gotland
Johan Gustafsson, art director & partner, Differ Agency