Torbjörn Sjöström (Novus), Maja Englund (SPP) och Caroline Thunved (Sveriges Kommunikatörer)

SPP och Novus i långsiktigt samarbete med Sveriges Kommunikatörer - vill stärka självbilden av Sverige

Sveriges självbild är naggad i kanten. Därför går nu starka samhällsaktörer samman för att skapa en starkare bild av Sverige. Startskottet sker på Mötesplats Sverige i september.

I början av september arrangeras Mötesplats Sverige för första gången. Då samlas företrädare och besökare från näringslivet, offentlig verksamhet, kultur och ideell sektor under en hel dag för att utveckla och förbättra Sverige som varumärke. Strålkastarljuset riktas denna gång mot Jönköping, som varit en naturlig mötesplats sedan 1200-talet. Därefter kommer Mötesplats Sverige arrangeras två gånger per år i olika städer.

Samhällsförändring gör man inte ensam, utan tack vare flera samarbetspartner kan vi tillsammans förändra självbilden av vårt land. Därför inleder Sveriges Kommunikatörer ett långsiktigt samarbete med bland annat SPP och Novus.

– Sverige behöver framtidshopp, ökad konkurrenskraft och grön omställning. Som samarbetspartner till Mötesplats Sverige vill vi på SPP bidra till att skapa en plattform för dialog om långsiktiga och innovativa samhällslösningar. Genom att samla olika perspektiv kan vi tillsammans forma en gemensam berättelse för att skapa en framtid som alla kan glädjas åt, säger Maja Englund, kommunikations- och marknadschef SPP.

– Novus följer och förmedlar svenska folkets röst regelbundet. Vi vet att majoriteten inte ser välden så dyster som ibland målas upp av medier och politiker. Det är lätt att känna sig ensam som inte förstår hur det kunde bli så illa samtidigt som du inte själv upplever det på samma sätt. Vårt uppdrag är att lyfta fram folkets bild och synliggöra de nyanser som finns. Vårt mål är att visa en nyanserad bild av Sverige. Därför är det självklart för Novus att vara en del av Mötesplats Sverige, säger Torbjörn Sjöström, vd på Novus.

– Samhällsförändring skapas tillsammans. Vi på Sveriges Kommunikatörer såg ett behov av en fysisk plats där branscher kan mötas och med hjälp av kommunikationens kraft driva förändring tillsammans. Därför är vi tacksamma, men också oerhört peppade, på att se vad vi kan åstadkomma när vi krokar arm med tunga aktörer som SPP och Novus, säger Caroline Thunved, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer.

Här kan du läsa programmet samt köpa biljetter.

Här kan du se samtliga samarbetspartners för Mötesplats Sverige.