Anne Ekberg och Elin Boberg, medieexperter, har delat med sig av sin analys av Mötesplats Sverige

Insikter från Mötesplats Sverige: "Vi måste bli fler som försvarar demokratin"

• Demokratin backar i världen.
  • Endast en tredjedel av världens länder är demokratier i dag.

Det är otäcka sanningar.

Eric Amnå, professor emeritus i statskunskap, talade på Mötesplats Sverige i Jönköping om vikten av att vi alla som älskar Sverige måste stå upp för demokratin och aktivt ta den i försvar. För demokratierna är i klar minoritet i världen. Och trots att Sverige är en av världens starkaste demokratier får vi aldrig ta den för given. För demokratier är oslagbara på att leverera välfärd, utbildning, folkhälsa, jämlikhet och fred.

Mötesplats Sverige handlade om just det. Att vi måste bli fler som försvarar demokratin. Fler som pratar om vår vision för Sverige och vilket land vi vill vara i framtiden. Fler som kommunicerar allt bra som görs i vårt land och pratar om våra framgångar för att komplettera den mörka bild av gängkrig, skjutningar, krig, våld och katastrofer som vi ofta får till oss av media och i samhällsdebatten. För att kommunicerad framgång föder framgång.

Och för att Sverige är ett av världens bästa länder att leva i, att vara kvinna i och för barn att växa upp i, och för en hållbar livsstil. Vi har en hög internationell konkurrenskraft, är ett av de mest innovativa länderna, vi har låg korruptionsgrad, en välutbildad befolkning och en robust ekonomi med mera. Sveriges varumärke är starkt.

Men inte heller det är givet. Sverige ses delvis i ett nytt ljus i vissa delar av världen enligt Svenska Institutet. Detta efter den stora internationella uppmärksamheten kring koranbränningar, desinformationskampanjen om LVU och osäkerheten på vägen mot ett svenskt Natomedlemskap, med mera.

Som tur är krävs mycket för att bilden av ett land ska förändras. Det sker långsamt.

Det som är oroande är vår självbild, ett stukat framtidshopp bland oss svenskar. En undersökning visar att 75% av svenskarna tycker att samhällsutvecklingen går åt fel håll. 98% av svenskarna tror att tilliten i Sverige är på väg ner.

Att vi då hittar möten och arenor där vi i olika sammanhang kan samverka och skapa relationer, utbyter erfarenheter och pratar om våra framgångar är vaccinet mot dystopin.

Mötesplats Sverige höll ett raskt tempo och vi fick ta del av flera röster. Några av de många insikter vi tar med oss hem från Jönköping och premiären av Mötesplats Sverige är:

• Sveriges nya säkerhetspolitiska läge kräver mer av oss alla i form av aktivt försvar av vår demokrati och våra samhällspolitiska institutioner.
  • Modiga pionjärer och ett klimat där nya innovationer frodas är vitalt för att Sverige ska fortsätta ligga i framkant. Vi måste förhålla oss till AI och digitaliseringen med allt vad det innebär som ny lagstiftning, upphovsrättsliga frågor och källkritiskt tänkande men också se alla möjligheter som AI och automatisering innebär inte minst för svensk industri.
  • Kreativa näringar bidrar till ekonomisk tillväxt. Sverige har både en stolt tradition av framgångar inom kultursektorn och vi ligger i framkant inom flera branscher inte minst musik. Vi riskerar dock att förlora framtidens Max Martins om vi inte investerar och bidrar till den framtida utvecklingen.
  • Företag som drivs av värderingar och tar ansvar för inte enbart de tjänster och produkter som säljs, utan bidrar till samhället i stort, är vinnare.

Den tysta majoriteten måste engageras och samlas kring en vision som inkluderar oss alla och leder till glädje, stolthet och framtidstro. Det börjar i mötet mellan människor. Kommunikation är av största betydelse. Allt du kommer säga och allt du inte kommer säga spelar roll, som Charbel Gabro uttryckte det från scenen.

Utmaningen ligger i att se sitt eget ansvar i att värna demokratin, att bidra och så ett frö för ökat framtidshopp. Vi som var där knöt många nya kontakter, fylldes med mycket hopp och jävlar anamma inför framtiden – vi kan göra det igen!

Elin Boberg och Anne Ekberg, Boberg ∙ Millvina Kommunikation

Som medlem i Sveriges Kommunikatörer har du möjlighet att gratis fråga våra medieexperter, Elin Boberg och Anne Ekberg. Läs mer här.

Sveriges Kommunikatörer och Novus: 94 procent känner sig trygga där de bor – men tror att andra känner sig otrygga

Sveriges Kommunikatörer presenterar i dag en Novus-undersökning som visar att 94 procent känner sig trygga i sitt bostadsområde, men tror att de flesta andra känner sig otrygga där de bor (34 procent). Det finns en allmän uppfattning om hur samhället ser ut, men den stämmer inte överens med hur de flesta faktiskt känner. I förlängningen påverkar det självbilden av Sverige till det negativa.