Hållbart initiativ minskade Jönköping-elevers ekonomiska oro inför studenten

Hållbart initiativ minskade Jönköping-elevers ekonomiska oro inför studenten

Ångest och press kring höga kostnader i samband med studenten är ett allt större problem på flera gymnasieskolor i Sverige. Många ungdomar har inte råd och mår dåligt över något som ska vara glädjefyllt. På Bäckadalsgymnasiet i Jönköping tog därför kuratorn Jon Millback och socialpedagogen Stina Wennerstrand sina elevers oro på allvar och startade en insamling av studentkläder för att göra firandet tillgängligt för alla och samtidigt hjälpa studenterna att ta värna om miljön. På ett par månader samlade de in över 350 plagg, både nya och begagnade, som eleverna fick gratis. Syftet var att minska den ekonomiska pressen och samtidigt främja hållbarhet. Nu vill de att fler skolor i Sverige följer Jönköpingsskolans initiativ och gör studentfirandet mindre ångestfyllt för fler unga.

Läs om hur de gjorde i Aftonbladet och SVT Jönköping.

Jönköpingsföretag tar patent på betong som kan halvera byggtiden

Att använda betongplatta på ett otraditionellt sätt är något som Rosenlunds herrgård i Jönköping har testat med framgång. När den gamla Stallgården skulle göras om till café så anlitades Peter Lindqvist och det lokala företaget Aridum som arbetar med en metod som halverar torktiden för betong - tre i stället för sex månader i det här fallet, vilket gett företaget patent på sin torkningsidé.