Sven Rydell, näringslivschef på Jönköpings kommun, berättar om varför det lokala näringslivet är så starkt i Jönköping.

Företagarstaden Jönköping – en naturlig mötesplats sedan 1200-talet

Jönköping har varit en naturlig mötesplats sedan 1200-talet och entreprenörstraditionen genomsyrar kommunen än i dag. Totalt finns 14 000 företag i kommunen, och prognosen pekar på en ökning med 500 företag innan årets slut. Arbetslösheten ligger på lägre nivå än rikssnittet och en av Sveriges största industriinvesteringar sker i Jönköping.

Mycket är på gång i Jönköping. Sven Rydell är näringslivschef i kommunen, och arbetar för att fler företag ska etablera sig i Jönköping.

Han fick lista vad som gör Jönköping unikt utifrån ett näringslivsperspektiv:

• Läget är helt makalöst bra utifrån många aspekter. Många företag med flöden söderifrån/västerifrån och en marknad i södra Sverige, Norge, Danmark och Finland ser tydligt att Jönköping är det mest optimala läget utifrån den centrala placeringen mitt i marknaden.
  • Den ihållande tillväxten.
  • Sveriges samlat bästa välfärd i en ekonomiskt mycket väl fungerande större kommun.
  • Hög trygghet och säkerhet.
  • Den mångsidiga naturen och Vättern.
  • Branschbredden som ger en stor robusthet.
  • Jönköping University (JU), med den unika ägarformen (stiftelse) och en av Sveriges högsta andel internationella studenter. Handelshögskolan tillhör de bästa i Europa.

Han avslutar med dela med sig av sin favoritplats i Jönköping:

– Om jag måste välja så är det campus inne i city! Får alltid gåshud där! JU (Jönköping University) har varit den enskilt viktigaste aktören i Jönköpings oerhört snabba och starka utveckling, sedan etableringen för exakt 30 år sedan. JUs betydelse för utvecklingen kan inte överskattas, säger Sven Rydell, näringslivschef på Jönköpings kommun.

Regioner