Campingplatser i Jönköping lockar allt fler internationella turister

Campingplatser i Jönköping lockar allt fler internationella turister

Europeiska sommarturister vill bo på en camping i Sverige enligt statistik från SCR, Svensk campings branschrapport 2024. Att fly hettan i södra Europa och byta den mot svensk sommar, coolcation, är en bidragande orsak, liksom den svaga svenska kronan som gör det billigt för turister i Sverige.

– Det är absolut en ökning av internationella gäster. Mycket danskar, tyskar och holländare, säger Louise Söderlund, vd för Isaberg i en intervju med SVT Jönköping.

Se klippet här.

Regioner

Jönköpingsföretag tar patent på betong som kan halvera byggtiden

Att använda betongplatta på ett otraditionellt sätt är något som Rosenlunds herrgård i Jönköping har testat med framgång. När den gamla Stallgården skulle göras om till café så anlitades Peter Lindqvist och det lokala företaget Aridum som arbetar med en metod som halverar torktiden för betong - tre i stället för sex månader i det här fallet, vilket gett företaget patent på sin torkningsidé.