Bruno Mathssons fåtölj Pernilla. Bild: Bruno Mathsson International AB

Bruno Mathsson – formgivaren som inspirerar än i dag

John Bauer, The Cardigans och Bruno Mathsson – kreatörerna som tagit Jönköpingstrakterna ut i världen. Bruno Mathsson är än i dag en av Sveriges mest kända möbelformgivare internationellt. Med designklassiker såsom Superellips-bordet, Jetson och Pernilla har han satt stor prägel på svenska hem.

Möbler kan vara en naturlig mötesplats. Ett bord att samlas runt, fåtöljer för uppriktiga samtal. Bruno Mathssons pappa var fjärde generationens snickarmästare och barndomshemmet var i samma hus som pappans snickeri. Tidigt började Bruno Mathsson låna möbeltidningar från Röhsska Konstslöjdmuseet och blev inspirerade av den funktionalistiska stilen.

Första beställningsuppdraget kom från Värnamo lasarett 1931. De ville ha stolar till sitt väntrum, och Bruno Mathsson experimenterade för första gången med sadelgjordsmatta i stället för de klassiska lösningarna med stoppning och resår. Resultatet blev stolen Gräshoppan. Varken lasarettet eller patienterna var särskilt förtjusta, och stolarna fick hoppa upp på vinden.

Men den första motgången följdes av genomslag. 1936 arrangerades en första utställning på Röhsska Konstslöjdsmuseet med stolar och fällbord. Året därpå ställde han ut på världsutställningen i Paris. Museum of Modern Art i New York beställde stolar till en tillbyggnad av museet, han ställde ut sina möbler i Tokyo, byggde den kända utställningshallen i Värnamo, blev riddare av Kungliga Vasaorden (1967) samt medlem i The Royal Society of Art i London.

Bruno Mathssons fann ett nytt och eget formspråk, och hans möbler har i dag en naturlig plats i många hem runtom i världen.

Och vad hände egentligen med stolarna på Värnamo lasarett? De fick komma ner från vinden när Bruno fått sitt stora genombrott. Den senast sålda Gräshoppan gick för 11 500 kronor på auktion.

Regioner

Jönköpingsföretag tar patent på betong som kan halvera byggtiden

Att använda betongplatta på ett otraditionellt sätt är något som Rosenlunds herrgård i Jönköping har testat med framgång. När den gamla Stallgården skulle göras om till café så anlitades Peter Lindqvist och det lokala företaget Aridum som arbetar med en metod som halverar torktiden för betong - tre i stället för sex månader i det här fallet, vilket gett företaget patent på sin torkningsidé.