Annica Snäll, kommunikationschef i Jönköpings kommun, om vad som gör Jönköping unikt

Annica Snäll, kommunikationschef i Jönköpings kommun, är på plats under Mötesplats Sverige och deltar i ett panelsamtal. Vi har passat på att fråga henne vad som är unikt med Jönköping och hur kommunen gång på gång lyckas hamna på pallplats som superkommun i Sverige.

Vad är unikt med Jönköping?
– Läget och laget, skulle jag säga. Jönköpingstrakten runt södra Vättern är som en magnet som drar till sig blickarna, företagen och människorna. Och laget ja! Människor här är engagerade, driftiga och hjälpsamma. Vi har en fin mix av lite av varje inom arbetsliv, kultur, idrott och utbildning och ett aktivt förenings- och civilsamhälle, säger Annica Snäll, kommunikationschef i Jönköpings kommun.

Har du någon favoritplats i Jönköping?
– De stora öppna vattenytorna som Jönköpings sjöar bjuder på är magiska året om, i alla väder.

Ni hamnar gång på gång på pallplats som superkommun i Sverige. Vad är framgångsfaktorn? Hur lyckas man med det?
– Jag skulle sammanfatta det med tre saker: långsiktighet, fokus på medborgarna och utvecklingsförmåga. Superkommunskonceptet mäter främst värden för det som den kommunala verksamheten kan arbeta med och utveckla. Jönköpings kommun har sedan ganska lång tid en stabil och lyhörd politisk ledning som har hållit ut i strategier, visioner och budget och tillsammans med tjänsteorganisationen parerat för den verklighet som kräver agerande. Det ger förutsägbarhet och riktning för vår välfärd till invånarna, näringsliv och civilsamhälle.

Hur är det att vara kommunikationsdirektör för Jönköpings kommun - vad är de största utmaningarna?
– Det är sanslöst lärorikt. Varje dag. I min roll har jag inblick i många sammanhang och får jobba med många kunniga människor. En kommun har en rad skilda sakområden, målgrupper och processer som jag behöver förstå för att vara till nytta som ledare och utvecklare. En stor utmaning är att alla vi som arbetar i kommunen ska kunna bemöta, möta och kommunicera med så många olika invånare, företag och föreningar i alla deras relationer till en kommun. Vi kan inte välja bort några för att de till exempel inte skulle vara affärsmässigt viktiga för oss utan vi har ansvar för alla 146 000. Men vi har inte heller resurser att nå varje person utifrån situation, kanal och språk utan måste välja några kanaler och budskap. Vi har börjat med enklare internutbildningar för all personal om hur man kan bli tydligare och rakare i sin kommunikation i jobbet, även om man inte är kommunikatör eller kommunvägledare. Det är också värdefullt att vi har en vaken lokalmedia med både tidning, tv och radio som följer det kommunala arbetet. Det är viktigt för invånarna och oss.

Vad är roligast med ditt jobb?
– När jag ser hur förmågan att kommunicera blir en viktig kompetens i många roller i kommunen. Att man förstår och driver användarvänlig digital service, nyttjar kraften i målgruppsanalys och ser effekten av planerad kommunikation. Det gör verklig nytta för våra invånare, företag och föreningar och besökare. Och för medarbetare i kommunens förvaltningar och bolag, avslutar Annica Snäll.

Hållbart initiativ minskade Jönköping-elevers ekonomiska oro inför studenten

Många ungdomar har inte råd och mår dåligt över något som ska vara glädjefyllt, nämligen studenten. På Bäckadalsgymnasiet i Jönköping tog därför kuratorn Jon Millback och socialpedagogen Stina Wennerstrand sina elevers oro på allvar och startade en insamling av studentkläder för att göra firandet tillgängligt för alla och samtidigt hjälpa studenterna att ta värna om miljön

Jönköpingsföretag tar patent på betong som kan halvera byggtiden

Att använda betongplatta på ett otraditionellt sätt är något som Rosenlunds herrgård i Jönköping har testat med framgång. När den gamla Stallgården skulle göras om till café så anlitades Peter Lindqvist och det lokala företaget Aridum som arbetar med en metod som halverar torktiden för betong - tre i stället för sex månader i det här fallet, vilket gett företaget patent på sin torkningsidé.