Atrium Ljungberg vinner både Sveriges Bästa Årsredovisning och årets Designpris.

Årsredovisningen är företagets viktigaste dokument – läs kommentarer från vinnarna av Sveriges Bästa Årsredovisning

Atrium Ljungberg, Instalco och Concordia Maritime prisas för att ha gjort Sveriges bästa årsredovisning. Gemensamt för de vinnande företagen är ett målinriktat arbete och stort internt fokus i företagen, transparens, hållbarhetsinformation och attraktiv grafisk presentation.

Gemensamt för de tre vinnarföretagen för årsredovisningarna 2019 är att alla tre varit uppe bland de nominerade tidigare.

– Vi är mycket glada och stolta över utmärkelsen Sveriges Bästa Årsredovisning. Kriterierna innefattar från och med i år även hållbarhetsredovisningen vilket gör utnämningen extra hedrande.

– Atrium Ljungbergs års- och hållbarhetsredovisning är resultatet av ett fantastiskt team som har ständigt fokus på förbättringar. Under året har vi gjort ett stort arbete med den grafiska formen och att vi dessutom vinner årets designpris är givetvis extra glädjande.

– Vi jobbar hela tiden med att steg för steg utveckla vår årsredovisning, det är ett kontinuerligt utvecklingsarbete. Nytt för i år är det liggande formatet, det blir ju allt fler som läser på skärm, säger Martin Lindqvist.

Atrium Ljungberg prisas också för Bästa Design, ett pris som delas ut av Sveriges Kommunikatörer.

Instalco är ett relativt nytt företag med bara fem år på nacken och noterat på Mid Cap.

– Årsredovisningen är vår viktigaste dokument och vi använder det som kommunikationsverktyg till alla våra målgrupper. Det är mer än en ekonomisk rapport. Det är roligt att vi nu får den här kvalitetsstämpeln, för vår årsredovisning följer ”Instalco-modellen”, det vill säga vi gör det mesta själva, vi har en slimmad organisation och vi försöker vara så transparanta och kommunikativa som möjligt, säger Fredrik Trahn, IR-chef på Instalco.

– Det vi gjort annorlunda i år är att vi tagit ett grepp kring hållbarhetsinformationen. Vi får många frågor från investerare om detta och vi presenterar vårt program för hållbarhet och kopplar det till exempel från verksamheten, säger Fredrik Trahn.

Concordia Maritime har vunnit tidigare och nu var det dags igen.

– Anledningen till att vi varit nominerade i många år och faktiskt vunnit två gångar tidigare tror vi är vår inställning till årsredovisningen. Vi vill förklara vår bransch, beskriva marknaden och vårt bolags möjligheter och utmaningar i detta sammanhang. Ett team med koncernredovisningschef, CFO och VD jobbar tillsammans med Solberg fram årsredovisningen. Detta visar sig vara ett vinnande koncept, säger Ola Helgesson, CFO.

Vilka tips vill då årets vinnare dela med sig av?

– Börja i tid. Vi startade arbetet häromveckan med den som ska komma nästa år. Vi har haft en ”skrivarstuga” där vi tittar på vilka olika krav som kommit kring regler och rapportering, vi går igenom vilka avsnitt som kan förbättras eller behöver förändras, vi skapar den röda tråden och vilka våra huvudbudskap är. Då blir det lättare att hitta rätt tonalitet och vilken känsla vi vill förmedla med årsredovisningen, säger Martin Lindqvist på Atrium Ljungberg, där årsredovisningen tas fram i samverkan mellan funktionerna ekonomi, kommunikation och hållbarhet.

– Gör den så framåtlutad som möjligt. Var transparent kring utvecklingen bakåt - men lägg sen mycket krut på att förklara den egna strategin och vad som driver marknaden. Våga välj några tydliga budskap. Och välj gärna grafik före text, säger Ola Helgesson på Concordia och fortsätter:

– Se årsredovisningsarbetet som ett processverktyg för att en gång om året gå igenom centrala budskap kring affärsmodell, strategi, riskhantering och equity story. Och återanvänd materialet i andra kanaler. Man lägger ner massa kraft och energi på årsredovisningen. Använd innehållet för att uppdatera webb och presentationer, säger Ola Helgesson.

– Tänk på att det är bolagets viktigastes dokument – och skapa det så att det fungerar för alla målgrupper. Ta ägandeskap och håll ihop kommunikationen och den finansiella rapporteringen. Och inte allra minst viktigt är att använda sig av årsredovisningen under hela året, det kan göra på mängder av sätt, säger Fredrik Trahn på Instalco.