Stoppa godkännandet av DuPont-Pioneer´s GM-majs 1507 i EU

Ett godkännande av DuPont-Pioneer´s GM-majs kommer allvarligt att skada svensk biodling, dels genom att skada våra bin, dels genom att göra honungen oanvändbar som livsmedel. Kravet att stoppa GM-grödor med Bt-toxin gäller i alla sammanhang inom både EU och Sverige.

DuPont-Pioneer´s GM-majs 1507Det nu aktuella DuPont-Pioneer´s GM-majs 1507 är en äldre majs, som producerar betydligt större mängder av Bt-toxin i pollenet än MON-810 (Bacillus thuringiensis (Bt) är en bakterie som har förmåga att producera proteiner som är insekticida. De används ofta för genmodifiering av bland annat majs och bomull).

Majsplantan 1507 är också konstruerad för att producera insektsgiftet Cry1F. Detta insektsmedel har dock aldrig genomgått den riskbedömning som krävs för insektsmedel!! Forskare som vill bedriva oberoende forskning om effekterna av Cry1F, har vägrats tillgång till referensmaterial av patentinnehavarna.

Majsen 1507 är konstruerad för att producera PAT-protein som gör växten tolerant mot bekämpningsmedel (herbicider=ogräsmedel) som innehåller glyfosinat.
Herbicidtoleranta växter ökar användningen av herbicider/ogräsmedel i jordbruket, vilket i sin tur resulterar i ”gröna öknar” för bin i sitt födosökande.

Odling av GM-grödor ger förorenade produkter från biodlingen. Det förstör marknadsmöjligheterna för biodlare, särskilt regionalt, lokalt och för ekologiska.

Marita Delvert                                                          Thomas Dahl
Ordförande                                                              Ordförande
Sveriges Biodlares Riksförbund                              Biodlingsföretagarna
marita.delvert@biodlarna.se                                    th.dahl@spray.se
0142-482 008 (vidarekopplas)                                070 445 24 28

För ytterligare information vv kontakta:
Lasse Hellander , Ansvarig för Bi-miljö i SBRs förbundsstyrelselars.hellander@biodlarna.se  070 216 33 90

Kategorier

Sveriges Biodlares Riksförbund, intresseorganisationen för 10.000 svenska biodlare, arbetar för att öka biodlingen i Sverige.

Vi har 294 föreningar i 25 distrikt i hela landet och vårt kontor finns i Mantorp.