SD föreslår att tvingande nattpass avvecklas

SD föreslår att tvingande nattpass avvecklas

I ett initiativärende till regionstyrelsen föreslår SD Region Skåne att tvingande nattpass avvecklas.

Det finns en utbredd evidens kring att det inte är hälsosamt att jobba 3-skift. Att behöva ställa om varje vecka till dag, kväll - och nattskift sliter mer på kroppen än vid arbete med renodlade skift. Problem med att få livspusslet att fungera är också en anledning till att avveckla tvingande 3-skift.

Under de senaste åren har det skett en ökad personalomsättning inom Region Skånes förvaltningar, främst inom slutenvården på samtliga sjukhus. Efter dialog med anställda och tidigare medarbetare på flera olika vårdinrättningar har det upprepade gånger framkommit att personalen inte känner sig delaktig på sin arbetsplats, inte uppbär en skälig lön för sitt arbete samt att en av de största anledningarna till att söka sig från sin arbetsplats är de tvingande 3-skiften.

Niclas Nilsson, gruppledare och regionråd, kommenterar:

-Det finns i dag inte tillräckligt med personal för att klara av sommarbemanningen på våra sjukhus. Därför måste vi politiker lyssna och ta till oss vad personalen anser behöver göras för att de ska vilja stanna kvar. Vi behöver ha en personalpolitik som ser individen.

-Sverigedemokraterna anser att regionen ska vara en attraktiv arbetsgivare som är lyhörd och strävar efter att delaktigheten ska vara självklar. Vi måste försöka göra allt som krävs för att få medarbetarna att känna sig behövda och uppskattade på sin arbetsplats.

Initiativärendet i sin helhet kan läsas i bilaga.

Marlen Ottesen, regionråd & gruppledare Hälso - och sjukvårdsnämnden

Paul Svensson, gruppledare Personalnämnden