Jacqueline Maly (SD) gruppledare i arbetsmarknads- och socialnämnden tillika ledamot av Malmö kommunfullmäktige.

SD vill utreda sänkta kostnader för tolkar genom AI

Malmö stad lägger årligen tiotals miljoner kronor på tolktjänster. I en motion föreslår nu SD att möjligheterna utreds att sänka dessa kostnader genom AI.

Tolkar måste kopplas in inom flera av Malmös verksamheter som skola, omsorg, vård. Bara den nämnd där motionär Jacqueline Maly (SD) sitter, arbetsmarknads- och socialnämnden, la under 2023 hela 12,7 miljoner kronor på tolkar.

Mot bakgrund av de höga tolkkostnaderna – i kombination med kärvt ekonomiskt läge för Malmö stad – har Jacqueline Maly tillsammans med SD:s oppositionsråd Magnus Olsson lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att berörda nämnder i samråd med kommunstyrelsen utreder användningen av olika former av automatiserade tjänster som ersättning för tolktjänst – i lämpliga fall.

– Vi föreslår inte att den fysiska tolken ska försvinna helt från Malmö stads verksamheter, men kvaliteten på AI-tekniken är i dag så hög att den bör kunna ersätta fysiska tolktjänster i högre grad. Till exempel har Malmö stad redan i dag stöd för tekniken att föra videosamtal med människor som inte kan prata svenska där det som sägs översätts och textas i realtid, säger Jacqueline Maly.

I sin motion vill SD även utreda möjligheten för en fullständig övergång inom Malmö stad till automatiserade tjänster för produktion av textbaserat innehåll på främmande språk.

– Sammantaget uppskattar vi att vi, tack vare AI, kan kapa tolk- och översättningskostnaderna med cirka tre fjärdedelar. Vill kommunen ligga i framkant för den tekniska utvecklingen räcker det inte med att bara se utvecklingen inom artificiell intelligens som en risk, som kommunstyrelsen gjorde i sin internkontrollplan för 2024, utan också som en möjlighet, säger Jacqueline Maly.

Jacqueline Maly

Gruppledare ASN Sverigedemokraterna Malmö 0724625427