SD-nej till miljonsatsning mot "antimuslimsk rasism"

Kommunstyrelsen i Malmö har i dag beslutat att fram till och med 2027 satsa 12,5 miljoner kronor på en handlingsplan mot islamofobi och antimuslimsk rasism. Sverigedemokraterna var det enda parti som motsatte sig beslutet.
– Vi vill se en handlingsplan mot all form av rasism, säger Magnus Olsson (SD).

Malmö stad har under de senaste åren samverkat med en rad muslimska föreningar och församlingar i olika samhällsfrågor. Det har av detta framkommit att samrådsdeltagarna upplevt islamofobi och antimuslimsk rasism i Malmö, till exempel på gatan, arbetsplatser, sociala medier, i politiken, vården, skolan och i andra vardagliga sammanhang.

Stadskontoret i Malmö, som tagit fram handlingsplanen, konstaterar bland annat att "islamofobi och antimuslimsk rasism leder till diskriminering på bland annat arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och i kontakt med myndigheter".

För att råda bot på detta ska alla samhällsnivåer, och inte minst då Malmöborna själva, inkluderas och göras delaktiga i handlingsplanen som ska leda till att för att kort sammanfatta Stadskontorets skrivelser personer med muslimsk bakgrund ska synliggöras mer och "ses som en tillgång".

Sverigedemokraterna delar uppfattningen att arbetet mot rasism är viktigt men menar att det inte behövs olika handlingsplaner för arbetet mot rasism – det räcker med en handlingsplan som omfattar all form av rasism.

– I dagens samhälle blir rasism mot svenskar, som till exempel förnedringsbrott, allt vanligare och grövre, och vad gäller antisemitiska brott så måste det i rimlighetens namn framhållas att det är just den muslimska gruppen som till absolut största delen står bakom dessa, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD), och fortsätter:

Även gruppen afrosvenskar och hbtqi-personer är svårt utsatta, så mot bakgrund av allt detta anser vi att det är stötande att Malmö stad lägger miljontals skattekronor på ett arbete mot rasism som endast framställer muslimer som offren.

Rasism drabbar alla grupper i samhället. Sverigedemokraterna sa därför nej till att lägga 12,5 miljoner kronor på en handlingsplan som endast fokuserar på den muslimska gruppen i Malmö.

Malmö stads arbete mot islamofobi och antimuslimsk rasism påbörjas den 1 juli i år.