SD-nej till miljoner åt Fryshuset

SD var enda parti i kommunstyrelsen som sa nej till nya bidragsmiljoner till Fryshuset.
– Vi har inget förtroende för den organisationen efter alla graverande avslöjanden om dem, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Fryshuset har verkat i Malmö sedan 2003 med syftet att minska utanförskap bland unga genom olika sociala verksamheter. Sedan 2019 har kommunstyrelsen gett organisationen 2 miljoner kronor årligen, och det vill man fortsätta med. Dock inte Sverigedemokraterna.

– Efter avslöjandena förra året om allvarliga oegentligheter inom organisationen tycker vi inte att det är rimligt att fortsätta ge dem miljoner av Malmöbornas skattekronor, säger Magnus Olsson.

Bland annat framkom det i en granskning av Sydsvenskan att Fryshuset mörkat en sexskandal, att organisationens avhopparverksamhet för kriminella är resultatlös och närmast är att likna vid ett bedrägeri mot bidragsgivarna, hur deltagare i avhopparprogram får lära sig bidragsfuska och att man avlönar svartarbetare och kriminella.

– Det är anmärkningsvärt att personer som varit involverade i Fryshuset när detta hänt fortfarande finns kvar i organisationen. Vi tycker även att det är besvärande att det saknas seriös återrapportering från Fryshuset om hur alla bidrag från Malmö stad egentligen använts. Vi pratar om miljontals kronor bara de senaste åren, inte endast från kommunstyrelsen utan även från några av kommunens nämnder, säger Magnus Olsson.