Magnus Olsson, oppositionsråd SD Malmö.

SD kräver att romska rådet läggs ner och att RIKC utreds

Efter upprepad mediarapportering om allvarliga brister i romska rådet och RIKC kräver nu SD att dessa kommunala verksamheter läggs ned.
– Syftet är gott, men detta fungerar inte. Vi föreslår att man tar ett omtag och börjar om från början, säger Magnus Olsson (SD).

För tre år sedan beslutade SD att lämna Malmö stads romska råd. Anledningen var avslöjanden i media om att rådet höll parallella romska rättegångar i kommunala lokaler, så kallade romani kris.

Nu i dagarna kom nya avslöjanden i media om ytterligare försvårande omständigheter gällande rådet – bland annat är hälften av de romska representanterna dömda för brott och ingen, inte ens den socialdemokratiska ordföranden, vet om föreningarna som finns representerade i rådet har någon verksamhet över huvud taget, vad de gör eller vad de står för.

– Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Romska rådet har funnits nu i sex år, och uppenbarligen har där inte förekommit något inkluderingsarbete för romer, till exempel att få romska barn att närvara i skolan eller få deras föräldrar att känna ökad tillit till myndigheter. I stället har man till största delen verkat för att cementera romsk offerstatus, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Även RIKC (Romskt informations- och kunskapscenter), den kommunala enhet som samordnar och administrerar romska rådet, framställs i media i mindre smickrande ordalag. Precis som den nuvarande socialdemokratiska ordföranden och hennes företrädare från samma parti, har inte heller RIKC en aning om de anslutna föreningarnas verksamhet.

– Det har varit så många negativa skriverier nu kring romska rådet om kriminalitet och parallell rättskipning. Mot bakgrund av allt detta har vi lagt ett nämndinitiativ i kommunstyrelsen där vi föreslår att romska rådet läggas ned och att det genomförs en genomgående granskning av RIKC sett till syfte och nytta, säger Magnus Olsson.