Mer pengar till skolan tack vare SD och övrig opposition

SD och övrig opposition pressade kommunstyret till att stärka de tre skolnämnderna med sammanlagt 93 miljoner kronor.

Malmöstyret – S, MP och L – har fått hård kritik från såväl opposition som föräldrar för de nedskärningar som gjorts inom skolan.

När nu Malmö stads ekonomiska resultat för 2024, bland annat på grund av ökade kommunbidrag, väntas bli drygt 100 miljoner kronor bättre än prognosen, såg Sverigedemokraterna och övrig opposition en möjlighet att frigöra pengar att satsa på skolan.

Under dagens sammanträde i kommunstyrelsen pressade oppositionen Malmöstyret till att gå med på att förstärka förskolan med 31 miljoner kronor, grundskolan med 51 miljoner och gymnasie- och vuxenutbildningen med 11 miljoner kronor. Sammanlagt en satsning på 93 miljoner kronor.

– Socialdemokraterna har skurit ned hårt på skolan vilket så klart ger negativa konsekvenser för Malmös barn och unga och deras utbildning. När det nu finns mer pengar i kassan än budgeterat menade vi att vi kan använda en del av dessa till att satsa på förskola och skola för att minska konsekvenserna av Socialdemokraternas nedskärningar, och vi är glada över att ha fått i genom detta, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

Kommunstyret blev taget på sängen av den samlade oppositionens framställan om satsningarna på skolan.

– Nu slutade det med att en enig kommunstyrelse förstärker de tre skolnämnderna. Det hör ju inte till vanligheterna att oppositionen lyckas gå samman så här, säger Magnus Olsson och syftar på att V är ett av de partier som annars konsekvent röstar emot förslag som SD är för.