Kommunstyrelsen klubbade lustgasförbud

I dag beslutade kommunstyrelsen om ändringar i den lokala ordningsstadgan med syfte att förbjuda lustgasbruk på offentlig plats i Malmö.
– Ett beslut som vi välkomnar och som ligger helt i linje med vår motion om lustgasfria zoner i Malmö, säger Magnus Olsson (SD).

SD har drivit frågan i tekniska nämnden och nu ska den upp till formellt beslut i kommunfullmäktige senare i september.

Malmö stads lokala ordningsstadga är under översyn och tanken var att regleringen av lustgasbruk skulle tas med i denna större revidering som dock dröjer.

Men läget gällande det eskalerande lustgasmissbruket anses nu så allvarligt att kommunen agerar skyndsamt efter att polisen påtalat det växande problemet.

– Det handlar om att signalera allvaret och kunna utdela påföljder för dem som bryter mot detta förbud. Vi hoppas och tror att denna ändring i vår lokala ordningsstadga ska bli av utan problem, det finns ju exempel på där Länsstyrelsen gått in och upphävt lustgasförbud i andra kommuner, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).

(En lag mot försäljning av lustgas för berusningssyfte på gång, men denna väntas träda i kraft först i januari 2026.)

Riskerna med att missbruka lustgas är många, bland annat syrebrist vid inandning, köldskador, brist på vitamin B-12, nervskador och psykiska problem. Dödsfall har inträffat. Dessutom är kostnaderna för nedskräpning av lustgastuber stora och polisen rapporterar om frekventa ingripande mot högljudda lustgaspåverkade ungdomsgäng.