Covid-19-stödförslag från oppositionen bifölls genom Sverigedemokraternas stöd

Sverigedemokraterna röstade ja till ett förslag framlagd av Moderaterna och Centerpartiet som möjliggör att restauranger som har tillstånd att servera alkohol ska kunna göra detta vid cateringverksamhet för slutna sällskap. Syftet med förslaget är att öka intäkterna för restauranger, barer och annan krogverksamhet under covid-19-krisen. Förslaget bifölls av Arbetsmarknads- och socialnämnden tack vare Sverigedemokraternas stöd.

Magnus Olsson (SD), oppositionsråd för Sverigedemokraterna i Malmö, kommenterar:

Med tanke på den pressade situation som råder inom restaurang och krogbranschen, kopplat till deras möjligheter att fortsätta med sin verksamhet både under och efter pandemin, stödjer vi förslaget från Moderaterna och Centerpartiet. Vi måste rädda både branschen och arbetstillfällen.

Sverigedemokraterna röstade idag nej till de styrandes förslag i Arbetsmarknads- och socialnämnden om att kommunen ska finansiera två värmestugor som ska drivas av Skåne stadsmission och Fryshuset i Malmö.

Värmestugorna har varit ett tillhåll för EU-migranter från Rumänien och underlättar denna grupps vistelse i Malmö. Detta är även en grupp som ägnar sig åt organiserat tiggeri i Malmö.

Värmestugorna har även nämnts i Sydsvenskans reportage "Pandemins paradox" som ett sätt att slussa pengar till ett nätverk som gjort Malmö till en fristad för illegala migranter.

SD kommer inte stödja en verksamhet som bistår illegala migranter och utländska tiggare att uppehålla sig i Malmö. Illegala migranter och utländska tiggare ska åka till sina hemländer och inte befinna sig i en värmestuga finansierad av skattebetalarna.