’’942’’ av Josef Frank och ’’Oolong’’ av Eva Schildt – två nya bord presenteras på Svenskt Tenn

Sedan Eva Schildt tog examen i möbel-och produktformgivning på Beckmans 2001 har hon arbetat med allt från möbler och textil till förpackningar. 2004 skapade hon ljusmanschetten Skugga för Svenskt Tenn. Nu är hon tillbaka med ett portabelt bord, med ett handtag som gör det lätt att ta med sig när man behöver en extra avställningsyta.

Det finns i ljusgrönt och svart pulverlackerat järn med mässingsdetaljer. Namnet Oolong är inspirerat av bordets former och tesalongen som Svenskt Tenns nyligen öppnade i butiken på Strandvägen. Höjden är 63 cm, brickas diameter 49 cm. Pris 7 500 kronor.

Bordet har en lätthet i linjerna som stämmer väl med hur Estrid Ericson ville ha det omkring sig. Hon föredrog nätta möbler som var lätta att flytta på efter behov. Liknande lekfulla former återkommer i Josef Franks blombord ’’942’’.

942 kom till i slutet av 1930-talet innan Josef Frank flyttade till Sverige. Under den perioden ritade Josef Frank en serie möbler i metall med spännande materialmöten – här i form av järn, mässing och rostfria stål. Nu, 80 år senare, tillverkas det efter originalritningen med Franks instruktioner, som finns i Svenskt Tenns arkiv. Vad man känner till har det inte tidigare funnits till försäljning. Höjd 88 cm, bredd brickornas diameter 51 cm. Pris 16 500 kronor.

• eva schildt
  • tesalong