STC registrerar ”Ålandshästarna”

De så kallade ”Ålandshästarna” registreras och kommer att räknas som svenskfödda. Det var drygt 20 unghästar som riskerade att bli statslösa och därmed utan starträtt i alla länder, men STC:s styrelse har funnit synnerliga skäl att göra ett undantag och tillåter registrering av hästarna. I samma ärende har STC beslutat att Michael Demmers får sin proffstränarlicens indragen och han döms även till böter. Kathrin Biderman döms till böter. STC har funnit att Michael Demmers gjort dig skyldig till brott mot Registreringsreglemente för Svensk Travsport genom att medvetet lämna osanna uppgifter i fölregistreringsansökningar samt beträffande avelsverksamhet på Åland. Åtta av de ifrågavarande stona ägs av Västerbo stuteri och för dem anser STC att brottet är allvarligare än för de övriga 18 hästarna. För de egna stona ådöms Demmers böter med 30.000 kr per sto, dvs. sammanlagt 240.000 kr. För övriga 18 hästar ådöms böter med 7.500 kr per häst, dvs. sammanlagt 135.000 kr. Sammanlagt bötesbelopp uppgår till 375.000 kr. STC: s styrelse har dessutom beslutat att dra in Michael Demmers proffstränarlicens då hans agerande skadat travsportens anseende. Avseende Kathrin Biderman har STC funnit att hon gjort dig skyldig till brott mot Registreringsreglemente för Svensk Travsport genom att av oaktsamhet underteckna ej korrekta språngsedlar i 23 fall. Kathrin Biderman ådöms böter med 10.000 kr per felaktigt undertecknad språngsedel. Sammanlagt bötesbelopp uppgår till 230.000 kr. STC:s beslut kan överklagas hos Besvärsnämnden. Fakta som framkommit i ärendet är följande I Sverige avelsgodkända utlandsstationerade hingstar (”listhingstar”) har rätt att betäcka max 25 ston i Sverige årligen. Om en sådan hingst är fulltecknad i Sverige kan ston transporteras till andra länder och betäckas med samma hingstar och senare registrera avkomman som svenskfödd. År 2005 har till STC inkommit ett 20-tal registreringsansökningar för hästar avlade på Åland under år 2004 (34 betäckningar rapporterade). I samband med dessa ansökningar upptäckte STC att ”Stuteriet” på Åland inte hade tillstånd för seminverksamhet och att det finska travförbundet Suomen Hippos inte hade någon kännedom om att svenska ston skulle ha varit på Åland överhuvudtaget. Detta visade sig också gälla för sex hästar som avlats under år 2003. (STC har efter dessa händelser ändrat rutinerna, innebärande att språngsedlar från utomlands betäckta ston alltid skall gå via aktuellt utländskt centralförbund.) I STC:s utredning säger Kathrin Biderman, som förmedlat sperma från berörda listhingstar och Rein Hjalmarsson, Salsbro stuteri, att ston från Salsbro stuteri transporterats till Västerbo stuteri för vidare transport till Åland och båda dessa påstår att de inte känt till annat än att samtliga ston varit på Åland. Kathrin Biderman har löpande undertecknat språngsedlar efter att levandefölavgifterna erlagts från stoägarna. Michael Demmers, Västerbo stuteri, har medgett att inget sto överhuvudtaget varit på Åland. I stället har Västerbo stuteris egna ston samt stuteriets kunders ston seminerats på Västerbo stuteri. Michael Demmers har även uppgett att Salsbro stuteris ston inte varit på Västerbo stuteri. Dessa uppgifter förnekas av Kathrin Biderman och Rein Hjalmarsson. Hittills har det framkommit att av 34 redovisade betäckningar finns 22 levande föl. Dessa är uppfödda av ett flertal olika stoägare. Bland dessa finns både Västerbo stuteri och Salsbro stuteri och språngsedlarna är undertecknade av Kathrin Biderman. Kontakt: Avelschef Christina Olsson Tel 08 – 627 20 70 Göran Wahlman, jurist Tel 08- 627 20 32