Spelpolitik i fokus under Breeders' Crown-helgen

- SHK arrangerar debatt om travsportens framtida finansiering

På fredag möter politiker företrädare för travsporten och spelbolag när Svenska Hästsportjournalisters Klubb (SHK) bjuder in till en debatt där spelpolitiken och travsportens framtida försörjning står i fokus. Debatten är ett av inslagen under en fullmatad dag i MunktellArenan i centrala Eskilstuna fredag den 31 oktober, dagen innan V75 och finalerna av unghästserien Breeders' Crown.

Den svenska spelmarknadens framtida utseende och hästsportens försörjning har varit ett hett debattämne under hösten. Idag finansieras hästsporten med överskottet från spelet via ATG, som ägs av sporten och som har ensamrätt att anordna spel på hästar i Sverige. Regleringen till trots agerar flera utlandsbaserade bolag idag utan tillstånd på den svenska marknaden utan att ge några pengar tillbaka till sporten. Regeringen genomför en omfattande spelutredning som presenteras i mitten av december och i väntan på den finns många frågetecken. Hur kommer den svenska spelmarknaden att se ut? Hur påverkas hästsporten?

- Sällan, om någonsin tidigare, har diskussionen om spelet och spelmarknadens framtida utformning nått en sådan nivå och medial uppmärksamhet som under de senaste månadernas öppna debatt inom travsporten. Därför ser jag denna paneldebatt mellan sporten, spelbolag och politiker som mycket viktig. Travsportens framtida villkor ska nu formuleras och man kan utan att överdriva tala om detta som en ödesfråga för branschen, säger Martin Källberg, ordförande i SHK.

I panelen möts Lars Wegendal (s), Göran Montan (m), Anders Åkesson (c), Irene Oskarsson (kd), Torbjörn Björlund (v) samt Ulf Hörnberg från STC, Remy Nilson från ATG, Stefan Johanson från Hästsportens Nationella Stiftelse och Petter Nylander från Unibet. Moderator är Ulf Wickbom som är frilansjournalist med politik, ekonomi och samhällsfrågor som huvudämnen.

I MunktellArenan blir det under dagen en mässa, hästauktion, flera seminarier och debatter samt underhållning, barnaktiviteter och agility.

Läs mer om Breeders' Crown och programmet på www.breederscrown.se.

För ytterligare information, kontakta:

Malin Silfverberg

STC Utveckling & Marknad, projektledare Breeders' Crown Event

08-799 28 70 eller malin.silfverberg@travsport.se

Martin Källberg

ordförande SHK

070-545 74 31 eller martin.kallberg@travronden.se

Breeders' Crown är en rikstäckande tävlingsserie för unghästar som STC, ATG, uppfödare, hingstägare, hästägare och sponsorer står bakom. Finalerna körs lördag den 1 november på Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna. Fredag den 31 oktober arrangeras ett evenemang i MunktellArenan i centrala Eskilstuna med en mässa, hästauktion, seminarier, debatter, underhållning, barnaktiviteter, agility med mera. Läs mer på www.breederscrown.se.