Nytt avtal med staten klart

Ett ettårigt avtal mellan staten och trav- och galoppsporten har träffats den 28 juni 2007. Avtalsperioden gäller från den 1 juli 2007 fram till den 30 juni år 2008. I avtalet skrivs för första gången in att ATG har ensamrätt att i Sverige anordna spel i samband med hästtävlingar. Avtalet reglerar inte totalisatorskatten. I våra förhandlingar har staten dock tydligt slagit fast att de skall verka för en välmående hästsektor. Staten kommer att snarast möjligt presentera förslag med åtgärder i syfte att långsiktigt stärka trav- och galoppsportens ekonomiska villkor. - Vi har haft konstruktiva och positiva samtal under förhandlingarna och med statens tydliga ställningstagande sker ett viktigt trendbrott. Vi ser det som ett första steg i en anpassning till vår omvärld precis på samma sätt som de fyra allianspartierna ställde i utsikt före valet, säger STC:s ordförande Patrik Sandin, som lett trav- och galoppsportens förhandlingsdelegation. - Avtalsskrivningen om vår ensamrätt att anordna spel på hästar i Sverige är en väldigt viktig markering från statens sida om hur de ser på den framtida spelpolitiken, fortsätter Sandin. - Statens positiva inställning till vår hästsport tillsammans med vårt eget omfattande förändringsarbete kommer ganska snart att skapa en bättre situation. Detta är ett första litet steg på vägen. Nu har också politikerna ett stort ansvar för den fortsatta utvecklingen, säger Benny Carlsson, ordförande för Svensk Galopp. Kontaktpersoner: Patrik Sandin Ordförande Svenska Travsportens Centralförbund, STC Tel 054-87 53 07, 0702-61 42 27 Benny Carlsson Ordförande Svensk Galopp, SG Tel 040-35 48 90 , 040-540 51 00