Målet är en ökad transparens och medvetenhet

Målet är en ökad transparens och medvetenhet

Under de senaste tio åren har travsportens prismedel ökat mer än dubbelt så mycket som konsumentprisindex. Dessvärre har kostnaderna för hästägande ökat ännu mer. I detta avsnitt av podcasten Snacka om travsport tar vi upp kostnadsutvecklingen, vad den beror på och vad man kan göra åt det. Med i podcasten är Staffan Osterling, generalsekreterare för Travtränarnas riksförbund (TR), och Christer Häggström som är styrelseledamot i Riksförbundet för Sveriges travhästägare (RST).

Svensk Travsport har tillsammans med TR, RST och B-tränarnas riksförbund (BTR) startat ett projekt för kostnadskontroll. Till att börja med gicks de kostnader som ökat mest igenom, sedan togs kontakter med externa aktörer för att se hur deras priser ser ut i förhållande till varandra.

– Vi har försökt att vända på så många stenar som möjligt. I vissa fall har vi har lite svårt att få fram prisuppgifter, medan andra har varit jätteduktiga, berättar Staffan. Som det ser ut just nu är det stor skillnad mellan den som kostar minst och den som kostar mest. Självklart kan man diskutera kvalitet, men vår uppgift är att ta fram vad det kostar. Vår förhoppning är att ha ett resultat att presentera under senhösten.

Målet med projektet är att skapa en ökad transparens och en medvetenhet om kostnaderna, både hos tränarna och hos hästägarna. Christer Häggström ger rådet att ligga på sin tränare och ställa frågor.

– Fråga din tränare om han eller hon förhandlar om sina priser. När vi fått fram ett resultat inom projektet kan man som hästägare vara behjälplig genom att titta på det, även om det såklart i slutändan ligger på tränaren. Det kan ju sluta med att man väljer en dyrare tjänst på grund av bättre kvalitet, men då har man i alla fall haft diskussionen med tränare och fått en förklaring på varför denne gjort sitt val, säger han.

Tillsammans har RST och TR tagit fram branschvillkor i vilka de vanligaste avgifterna är reglerade. Villkoren finns till för att skydda både tränare och hästägare och går att anpassa till varje enskilt avtal.

– Jag skulle vilja uppmana folk att använda branschvillkoren i större utstäckning för det finns en hel del bra saker i det, säger Christer.

Staffan är inne på samma linje och pekar på tryggheten i att ha ett avtal mellan hästägare och tränare.

– Tyvärr används branschvillkoren alldeles för lite, både av hästägare och av tränare. Det är ju ett skydd och en säkerhet för dem båda att ha ett avtal att kunna peka på, säger han.

Lyssna på hela podcasten med Staffan och Christer genom att klicka på länkarna nedan.

Lyssna på avsnittet vid en dator (kräver Flash)

Lyssna utan Flash i mobil eller dator

Öppna "Snacka om travsport" i iTunes