16 travbanor tävlar året runt

STC och ATG har beslutat om att införa en ny indelning av landets travbanor och ett nytt resursfördelningssystem för svensk travsport från och med 2010. Det innebär bland annat att 16 av landets 33 travbanor kommer att tävla året runt och att övriga blir säsongsbanor.

Förändringarna är direkt kopplade till projektet Framtidens Travsport, som hela Travsverige ställt sig bakom för att utveckla tävlingsverksamheten och anpassa arenorna till morgondagens krav.

- Med den nya modellen utnyttjas travets anläggningar och organisation mer effektivt. Vi tydliggör banornas roller, frigör ytterligare medel till de aktiva och kan även styra framtida investeringsbehov på ett riktat sätt. Det här skapar resurser för en nödvändig offensiv satsning för svensk travsport, säger STC:s ordförande Patrik Sandin.

Den nya banindelningen har gjorts med utgångspunkt från banornas egna lokala utredningar av sin verksamhet, publikunderlag, hästunderlag och spelomsättning. Stor vikt har även lagts vid att skapa goda förutsättningar för att bedriva travsport i hela landet året runt och närhet till tävlingar för de aktiva och publiken.

Med den nya indelningen ersätts den gamla uppdelningen i stor-, mellan- och småbanor med följande fyra nya bankategorier:

Åretruntbanor: 12 banor som tävlar under hela året, som arrangerar 35 - 80 tävlingar beroende på hästunderlaget i området. Dessa banor är Axevalla, Bergsåker, Boden, Eskilstuna, Färjestad, Halmstad, Jägersro, Mantorp, Romme, Solvalla, Åby och Örebro.

Åretruntbanor med begränsat vintertävlande: Fyra banor som tävlar på sommaren och begränsat vintertävlande på dagtid. Banorna arrangerar 25 - 30 tävlingsdagar beroende på hästunderlaget i området. Dessa banor är Gävle, Kalmar, Umeå och Östersund.

Säsongsbanor: 13 banor som arrangerar tävlingar mellan perioden 15 april - 15 oktober. Möjlighet finns till att förlänga säsongen ytterligare någon månad med lunchtrav. Säsongsbanorna, som tävlar upp till 24 dagar, är Arvika, Bollnäs, Dannero, Hagmyren, Lindesberg, Rättvik, Skellefteå, Solänget, Tingsryd, Vaggeryd, Visby, Åmål och Årjäng.

Eventbanor: Fyra banor som tävlar någon eller några få tävlingsdagar under högsommaren: Karlshamn, Hoting, Lycksele och Oviken.

Fördelning med utvecklingskraft

Det nya resursfördelningssystemet, som också införs 2010, har en stark koppling till banindelningen, tävlingsprogrammet och de olika ersättningsnivåer banorna får när de arrangerar olika tävlingsdagar som V75, V64, V65, lunchtrav och vardagstrav.

Också på denna punkt är syftet att skapa starkare drivkrafter för travbanorna att generera mer medel till de aktiva, och STC:s och ATGs styrelser har nu beslutat om grundprinciperna för hur ett nytt fördelningssystem skall fungera.

- Hur vi på bästa sätt skall generera och fördela pengarna från spelet i framtiden är en huvudfråga i Framtidens Travsport. Med det nya fördelningssystemet inför vi en mer rättvis ekonomisk modell som skapar utvecklingskraft och flexibilitet. Banans sportsliga utveckling, regionspel och spel till den egna banans tävlingar exklusive V75-tävlingar är incitament som kommer att utveckla såväl sporten som spelet, säger ATGs ordförande Mats Denninger.

För mer information:

Patrik Sandin, ordförande STC tel. 070 - 261 42 27