Månadens hästägare februari 2015 - Stall Saxberget AB

Månadens hästägare februari 2015 - Stall Saxberget AB

Sagan om travhästen Research är en riktig solskenshistoria. Hästen blev en vinnare mot alla odds och systrarna Österberg har aldrig gett upp tron på sin springare. Det gör dem till Månadens hästägare i februari 2015.

På Kriterieauktionen 2011 möttes Research och Sofie Österberg för första gången. Det var hans långa öron som hon föll för och efter auktionen flyttade den dåvarande ettåringen till Stall Saxberget.

Nu är Research fem år och han har utvecklats väldigt mycket under 2015. Men resan fram hit har verkligen inte varit enkel. Två gånger har hästen genomgått stora bukoperationer med komplikationer som följd. Trots att veterinärerna nästan gav upp gjorde aldrig Research ägare och tränare det.

– Det har varit en lång resa, men jag har aldrig tvekat. Att vi står här idag med en häst som kan tävla är helt otroligt, säger 34-åriga Sofie Österberg som äger och tränar hästen.

Det var under februari som hästen verkligen presenterade sig på allvar. Research tog två raka segrar på Solvalla och travpubliken fick upp ögonen för det härliga ekipaget med Sofies lillasyster Susanne Österberg i vagnen.

– Det är som en dröm att köra hästen och jag är väldigt glad att Sofie tror på mig. Det är ganska nervöst innan loppen, men sedan blir man så fokuserad, berättar Susanne.

Research har tagit övertygande segrar under året och i lördags var det dags att prova hetluften på V75 för första gången. Tyvärr blev det galopp för ekipaget, men lita på att vi snart får se hästen på tävlingsbanorna igen.

Att Research har kommit såhär långt är verkligen ett bevis på att man aldrig ska ge upp och att hårt arbete alltid lönar sig.

– Det går inte att förklara vad han betyder för mig. Han är så snäll och fin och vill alltid göra rätt. Det känns helt underbart nu efter allt vi har gått igenom tillsammans, säger Sofie Österberg i Stall Saxberget, Månadens hästägare i svensk travsport, februari 2015.

Se inslaget med Sofie och Susanne nedan:

Juryns motivering:

Hans karriär kunde fått en betydligt bättre start. Två stora operationer på kort tid och det var inte många som trodde att Research skulle överleva, än mindre att han skulle kunna tävla. Ni valde att inte lyssna på tvivlarna och trodde på er häst. Han fick ta den tid han behövde och visade att ni gjort rätt. Årets säsong har inletts med tre segrar på fyra starter och Sofies tårar efter V86-segern på Solvalla visar hur mycket han betyder för er. Nu haglar buden in, men er ögonsten är inte till salu. Er kärlek till och tro på er häst gör er till månadens hästägare i februari 2015.