Månadens hästägare augusti 2015: Fastighetsbolaget Söder 29:12 AB

Med ett strålande facit på sina två tävlingshästar under augusti blev Fastighetsbolaget Söder 29:12 AB månadens hästägare. – Det har gått helt fantastiskt bra, säger Martin Lenell som döljer sig bakom företagsnamnet.

Martin Lenell är egen företagare i restaurang- och fastighetsbranschen och via en kompis fick han upp ögonen för travsporten. Han följde med till Gävletravet där han såg proffstränaren Erik Lindegren köra häst. Han bestämde sig för att köpa in sig i då tvåårige Ochongo Face och under hösten i år har hästen verkligen haft islossning. Två starter resulterade i lika många segrar, varav en var på V75, på hemmaplan där hästen dessutom travade nytt svenskt rekord.

– Vilken känsla, det är sådant man har drömt om. Jag gick aldrig till vinnarcirkeln utan direkt ner till stallet för att njuta av segern, berättar Martin Lenell när vi träffar honom.

Han äger just nu sex hästar och det är bara två av dem som tävlar. Förutom stjärnan Ochongo Face har även treårige Jordan Lee G.L. visat upp sig på bästa sätt under augusti och har även han travat till sig två segrar.

Martin har verkligen blivit tjusad av sporten och tillbringar all sin lediga tid i stallet.

– Jag är här fem dagar i veckan och missar aldrig ett snabbjobb som hästarna går. Jag har provat att köra häst några gånger också. Mitt liv har verkligen förändrats efter jag kom in i travet och det är så roligt med allt runtomkring också, menar Lenell.

Ochongo Face tränare och delägare Erik Lindegren har fått in en minst sagt engagerad hästägare i stallet och Martin är även gärna med och lägger upp träningspassen som hans hästar ska gå.

– Det är jätteviktigt för sporten att vi får in killar som Martin. Han satsar hårt och det kostar en slant, vilket han är beredd att lägga. Det är kul att det har börjat så bra för honom också, säger Gävletränaren.

Att ta en V75-seger var en milstolpe och nu laddar han inför nästa. För kommande helg är det nämligen dags för finaler i V75 för Ochongo Face under Kriteriehelgen på Solvalla.

– Det känns helt otroligt att vi ska få vara med under den helgen. Dessutom är det auktioner, så jag lär väl hitta någon ny häst att köpa också. För travhästar kommer jag alltid att äga, avslutar Martin Lenell, månadens hästägare i augusti 2015.

Se klippet  med Martin nedan:

Juryns motivering:
Du är relativt ny som hästägare, men du satsar helhjärtat. Ditt engagemang kring såväl sporten som dina egna hästar är enormt. Du har just endast två starthästar i startbar ålder, men dessa har gått som tåget under augusti månad. Sex starter har resulterat i fyra segrar, en av dem på V75 på hemmaplan och dessutom på nytt svenskt rekord. Detta gör dig till månadens hästägare i augusti 2015.