Lindgren med seger på gaffeln?

Lindgren med seger på gaffeln?

Det är ingen överdrift att kalla denna vecka händelserik för Halmstadtränaren Marcus Lindgren (bilden). Han har inte bara kvalat in sin Alkalizer AM (som han tränar, kör och dessutom fött upp) till Kriteriefinalen på söndag. Samma travtränare har skrivit boken "Kärlek, vatten & snabbmat" som är nominerad till årets bästa måltidslitteratur 2013 på bokmässan i Göteborg i helgen.

Ja, ni läste rätt. Marcus Lindgren är inte bara travtränare med chans till storloppsseger i helgen, han är också grundaren till den nordiska matkedjan SPIS & DELI och nu har han genom sin bok "Kärlek, vatten & snabbmat" delat med sig av sina erfarenheter gällande kost.

Det måste vara rätt mycket på gång för dig denna vecka eller hur?

– Ja, det är fullt upp just nu kan man säga! Det känns helt fantastiskt att vara med som tränare, kusk, delägare genom min fru, och uppfödare i finalen. Jag älskar unghästar och denna helg är jag alltid på plats, så även om boken är nominerad är det självklart för mig att prioritera travet, det är ju mitt yrke, säger Marcus.

Men att en travtränare skriver en bok om kost alltså. Hur kommer det sig?

– Det började med att jag fick idén om restaurangen SPIS & DELI som en blixt från klar himmel för några år sen. Efter att ha provat konceptet i liten skala i tre år bestämde jag sedan för att köra och satsa vidare. Jag kände i denna fas att vi behövde en manual till vår personal nu vid utökning. Jag satt mer eller mindre och skrev allt på min iPhone på resor till och från Paris när jag skulle besöka stallets nystartade filial. När den manualen var klar tyckte en olydig kollega att den var bra och skickade vidare dokumentet till förlag utan min vetskap. Sedan blev jag kontaktad och vi arbetade vidare och det blev denna bok.

– Med några kollegors hjälp fick jag ihop boken som gör det enklare att förstå teorier inom hälsa och kost, det är nog därför som boken blivit så väl mottagen, tror Marcus.

Du måste ha bra koll på kost. Vad äter du, din personal och dina hästar?

– Jag är noga med vad jag äter själv och vi är otroligt noga med vad vi ger alla våra hästar och vi tillverkar vårt egna foder i samarbete med en bonde. Personalen får mat från SPIS & DELI varje dag, det ingår i avtalet som anställd hos oss.

Det låter ju onekligen bra att ha kontroll hela vägen på vad både personal och hästar stoppar i sig. Och Marcus menar på att han märkt att personalen orkar mer efter att ha jobbat hos dem en tid.

Under helgen engagerar sig Marcus i Kriterieauktionen då hans delägda bolag AM Bloodstock AB har massor av uppfödningar till salu på Kriterieauktionen. Alkalizer AM är en häst ur A-kullen som nu deltar i finalen av 3-åringarnas största lopp i Sverige. Besöker du auktionen på Infra City i Upplands Väsby under dess tre dagar brukar det vara stor chans att stöta på Marcus då han är flitig på att besikta och scouta unghästar.

– AM Bloodstock deläger jag och jag tror det är 11 stycken ettåringar som säljs på auktionen. Vi säljer alla våra hästar på auktion, och ropar jag in någon häst är det för att jag har kunder eller att jag själv fastnat för hästen. Alkalizers bror som såldes på Luddes auktion hade jag köpare som kunde gå högt, men den var minst sagt eftertraktad som alla märkte. Jag kommer som vanligt vara på plats på auktionens alla dagar, hälsar Marcus.

Ägarna till Alkalizer AM, Easy KB (Marlin Easy). Vilka består det av?

– Det är tio olika personer som äger i ett Easy KB-koncept. Jag visste knappt vilka alla var innan Kriteriet men nu senaste tiden vet jag absolut.

Du har börjat köra en del själv senaste tiden, men inte så ofta i de större sammanhangen. Hur kommer det sig att du kör själv denna gång?

– Ja, jag började köra mer när stallet växte igen förra året. Jag ville ha mer koll på unghästarna genom att köra en del lopp. Och är det hästar jag gillar och att hästägarna vill att jag kör, då kör jag nu. Ägarna hade omröstning efter försöket och då togs beslutet att jag kör finalen. Det känns jätteskoj!

Är det bäst chans att boken vinner på bokmässan eller att det blir vinst i Kriteriet?

– Som gammal spelare måste jag säga att jag inte kan någonting om mina konkurrenter om bokpriset. Jag vet inte hur långt Alkalizer AM duger i Kriteriefinalen. Han har ju varit bra och utvecklats mycket för varje start och jag vet inte riktigt hur bra han är ännu faktiskt. Men han är inte så snabb ännu kanske, så vi hoppas det bli bra fart i loppet från början.

Lycka till på med boknomineringen och framförallt lycka till på söndag i Kriteriefinalen!

– Tack!